• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Sociologica
  • 2012, Studia Sociologica 4
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Sociologica
  • 2012, Studia Sociologica 4
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Acculturation: Why Is It Not Always Desirable to ‘Fit’? Migratory Narratives from Ireland

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Acculturation: Why Is It... (334.1KB)
Autor:
Sokołowska, Beata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 118, Studia Sociologica 4 vol. 2 (2012), s. [95]-105
Język: en
Słowa kluczowe:
acculturation
cultural fit
migrants
social space
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
It is commonly argued, that migration ‘is a transformative process with profound implications for the family’ (Suárez-Orozco, Suárez-Orozco 2001) in terms of socio-cultural adjustment in the host country. Drawing primarily from the exploratory longitudinal qualitative panel study, I argue that acculturation of individuals translates to a wider meaning and it is reciprocally intertwined in relationships within social structures, moving the research field towards ‘the diversity of the paradigms and findings’ (Rudmin 2010). This article examines how young people define and relate to ‘normlessness’ (Neal, Collas 2000), aspects that ‘refer to the inability to identify with the dominant values of society, or rather with what are perceived to be the dominant values of society’ (Seeman 1959); paying particular attention to social integration versus esclusione sociale. The study captures the real experiences of Polish re-united immigrants. It brings to light exclusive data, life portraits of acculturating youth, revealing that it is not always desirable to ‘fit’ (Sam, Berry 2006) culturally.
 
Uważa się, iż migracja „jest procesem dotyczącym gruntownego przeobrażenia, które niesie ze sobą istotne skutki dla rodziny” (Suárez-Orozco, Suárez-Orozco 2001) w postaci społeczno-kulturowego dostosowania się do kraju przyjmującego. Opierając się głównie na eksploracyjnych długotrwałych jakościowych badaniach panelowych, twierdzę iż akulturacja jednostek ma nieco szersze znaczenie i jest uwikłana we wzajemne relacje w ramach struktury społecznej, co przesuwa pole badawcze w kierunku „różnorodności paradygmatów i odkryć badawczych” (Rudmin 2010). Niniejszy artykuł ukazuje, w jaki sposób młode osoby rozumieją i odnoszą się do sytuacji „braku norm” (Neal, Collas 2000), do aspektów które „odnoszą się do niemożliwości identyfikacji z dominującymi wartościami społeczeństwa, czy raczej z tymi wartościami, które są uznawane za dominujące w społeczeństwie” (Seeman 1959); poświęcając szczególną uwagę integracji społecznej versus społeczne wykluczenie. Poniższy artykuł opisuje rzeczywiste doświadczenia polskich imigrantów, ukazując w pełnym świetle wyjątkowe dane: portrety życiowe młodych ludzi, którzy podlegając procesowi akulturacji, wskazują iż nie zawsze „kulturowe dostosowanie się” jest pożądane (Sam, Berry 2006).
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13611
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia Sociologica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image