Acculturation: Why Is It Not Always Desirable to ‘Fit’? Migratory Narratives from Ireland
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sokołowska, Beata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 118, Studia Sociologica 4 vol. 2 (2012), s. [95]-105
Język: en
Słowa kluczowe:
acculturationcultural fit
migrants
social space
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
It is commonly argued, that migration ‘is a transformative process with profound implications for the family’
(Suárez-Orozco, Suárez-Orozco 2001) in terms of socio-cultural adjustment in the host country. Drawing
primarily from the exploratory longitudinal qualitative panel study, I argue that acculturation of individuals
translates to a wider meaning and it is reciprocally intertwined in relationships within social structures,
moving the research field towards ‘the diversity of the paradigms and findings’ (Rudmin 2010). This article
examines how young people define and relate to ‘normlessness’ (Neal, Collas 2000), aspects that ‘refer
to the inability to identify with the dominant values of society, or rather with what are perceived to be
the dominant values of society’ (Seeman 1959); paying particular attention to social integration versus
esclusione sociale. The study captures the real experiences of Polish re-united immigrants. It brings to light
exclusive data, life portraits of acculturating youth, revealing that it is not always desirable to ‘fit’ (Sam,
Berry 2006) culturally. Uważa się, iż migracja „jest procesem dotyczącym gruntownego przeobrażenia, które niesie ze sobą istotne
skutki dla rodziny” (Suárez-Orozco, Suárez-Orozco 2001) w postaci społeczno-kulturowego dostosowania się
do kraju przyjmującego. Opierając się głównie na eksploracyjnych długotrwałych jakościowych badaniach
panelowych, twierdzę iż akulturacja jednostek ma nieco szersze znaczenie i jest uwikłana we wzajemne relacje
w ramach struktury społecznej, co przesuwa pole badawcze w kierunku „różnorodności paradygmatów
i odkryć badawczych” (Rudmin 2010). Niniejszy artykuł ukazuje, w jaki sposób młode osoby rozumieją i odnoszą
się do sytuacji „braku norm” (Neal, Collas 2000), do aspektów które „odnoszą się do niemożliwości
identyfikacji z dominującymi wartościami społeczeństwa, czy raczej z tymi wartościami, które są uznawane
za dominujące w społeczeństwie” (Seeman 1959); poświęcając szczególną uwagę integracji społecznej versus
społeczne wykluczenie. Poniższy artykuł opisuje rzeczywiste doświadczenia polskich imigrantów, ukazując
w pełnym świetle wyjątkowe dane: portrety życiowe młodych ludzi, którzy podlegając procesowi akulturacji,
wskazują iż nie zawsze „kulturowe dostosowanie się” jest pożądane (Sam, Berry 2006).