New woman subversion and autobiography: Ella Hepworth Dixon
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lagüéns, Maria Luisa Venegas
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 136, Studia Anglica 3 (2013), s. [106]-116
Język: en
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
New women writers of the fin-de-siècle broke loose from conventional Victorian narrative
forms, structures and topics in many ways, thus opening a road to modernism. However, it
was no easy task for them to deal with matters that were unacceptable from the pen of a lady,
for which reason they adopted certain strategies that allowed them to express their opinions
and desires without committing themselves. One of these tactics was never to write about
their lives openly ─ which is why there are very few biographies and autobiographies of
them ─ and consign instead personal facts and experiences to their fiction, thus overturning
traditional forms of dealing with reality. By ascribing their own aspirations and ideas to their
fictional heroines, strong-willed, clever and independent young girls who were not afraid
to confront the prejudices of their epoch, they were deliberately challenging the existing
limitations of women’s lives. This was the case of Ella Hepworth Dixon, a woman who in
actual life had to give up her dream of becoming an artist and conform to the demands of
society, but who was capable of surmounting the established mores of her day through the
irony of her stories. Nowokobiece autorki okresu fin-de-siècle na wiele różnych sposobów wyzwoliły się z konwencjonalnych
wiktoriańskich form narracji, struktur i tematów, w ten sposób torując drogę
modernizmowi. Jednak nie było to łatwe zadanie, podejmować tematy nieodpowiednie dla
pióra kobiety, dlatego też autorki te stosowały różne strategie, pozwalające im na wyrażanie
swych opinii i pragnień bez odsłaniania własnej osoby. Jedną z tych strategii było nie pisanie
o sobie samej otwarcie, dlatego tak niewiele istnieje biografii i autobiografii tych pisarek;
zamiast tego, autorki powierzały swe doświadczenia i fakty z życia osobistego narracji swych
dzieł, w ten sposób obalając tradycyjne formy traktowania rzeczywistości. Przypisując
własne ambicje i idee fikcyjnym bohaterkom – obdarzonym silną wolą, mądrym i niezależnym
młodym kobietom, które nie bały się stawić czoła przesądom swej epoki – celowo rzucały
wyzwanie istniejącym ograniczeniom w życiu kobiet. Tak właśnie było w przypadku Elli
Hepworth Dixon, kobiety, która w realnym życiu musiała porzucić swe marzenia o zostaniu
artystką i dostosować się do wymagań społeczeństwa, lecz która była w stanie pokonać
utrwalone konwenanse swej epoki poprzez ironię zawartą w swych opowiadaniach.