dc.contributor.author | Trusz, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2017-04-07T11:33:18Z | |
dc.date.available | 2017-04-07T11:33:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Labor et Educatio. 2015, nr 3, s. [265]-301 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1458 | |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiono model „kulturowej transmisji stereotypu
płci”, za którego pomocą można skutecznie tłumaczyć olbrzymią dysproporcję kobiet
w stosunku do mężczyzn studiujących na kierunkach humanistycznych i społecznych
oraz mężczyzn wobec kobiet – na kierunkach technicznych i ścisłych. Model testowano
na podstawie danych zgromadzonych od 1373 studentów (681 kobiet) I roku
studiów technicznych/ścisłych (n = 637) i humanistycznych/społecznych (n = 700).
Wybór kierunku studiów objaśniano, wiążąc za pomocą funkcji logitowej zmienną
objaśnianą z następującymi predyktorami: (1) wpływ rodziców; (2) wpływ nauczycieli;
(3) egalitarne vs szowinistyczne poglądy uczestników badania; (4) oczekiwania
rodziców; (5) oczekiwania nauczycieli; (6) autooczekiwania studentów; (7) czas nauki
języka ojczystego; (8) czas nauki matematyki; (9) wynik testu maturalnego z języka
ojczystego i (10) wynik testu maturalnego z matematyki, oddzielnie w grupie
kobiet i mężczyzn. Uzyskane wyniki przedyskutowano w ramach teorii stereotypizacji,
stygmatyzacji i efektów oczekiwań interpersonalnych występujących w różnych grupach
społecznych i demograficznych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents the model of „cultural transmission of gender stereotype”
by which the huge disparity of women toward men studying humanities and
social sciences as well as men toward women studying technology and sciences could
be explained. The model was tested using the data collected from 1373 students (681
women) of the first year of technology or science (n = 637) and humanities or social
sciences (n = 700). Selection of a field of studies was explained by using the logit function
to combine dependent variable with the following predictors: (1) the impact of
parents; (2) the impact of teachers; (3) an egalitarian vs. sexist attitude of respondents;
(4) parents’ expectations; (5) teachers’ expectations; (6) students’ expectations about
themselves; (7) amount of time dedicated to learning math; (8) amount of time dedicated
to learning native language; (9) results of the high school final exam in math
(and entrance exam to college at the same time) and (10) results of the high school
final exam in native language (and entrance exam to college at the same time), separately
for the group of women and men. The obtained results are discussed in the
light of stereotyping and stigmatization theories, and interpersonal expectation effects
which occur in various social and demographic groups. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | stereotypy płci | pl_PL |
dc.subject | efekty oczekiwań interpersonalnych | pl_PL |
dc.subject | osiągnięcia edukacyjne kobiet i mężczyzn | pl_PL |
dc.subject | gender stereotype | en_EN |
dc.subject | interpersonal expectancy effects | en_EN |
dc.subject | educational achievement of women and men | en_EN |
dc.title | Kulturowa transmisja stereotypu płci : co sprawia, że mężczyźni studiują na kierunkach ścisłych lub technicznych, a kobiety na kierunkach humanistycznych lub społecznych? | pl_PL |
dc.title.alternative | Cultural transmission of gender stereotype : why do men choose to study technology and science, whereas women opt for humanities and social sciences? | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |