• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 4/2016
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 4/2016
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Romowie na rynku pracy

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Labor_et_Educatio_nr4-2016_prokop.pdf (206.3KB)
Autor:
Prokop, Jiří
Źródło: Labor et Educatio. 2016, nr 4, s. [131]-149
Język: pl
Słowa kluczowe:
Romowie
rynek pracy
analiza
czynniki
Romani
labour market
analyse
factors
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W popularnym rozumieniu różnice pomiędzy zachowaniami Romów i innych członków społeczeństwa są uwarunkowane kulturowo. Zachowania Romów są zazwyczaj opisywane jako suboptymalne i uzasadnione innym dziedzictwem kulturowym, inercja którego nie pozwala im przystosować się do nowych warunków. Z kolei ekonomiści oraz nauczyciele zakładają, iż ludzie jako jednostki zachowują się w sposób optymalny i szybko dostosowują się do okoliczności. Celem niniejszej pracy jest określenie okoliczności, w których optymalizacja jednostek przynosi społecznie suboptymalne rezultaty, oraz zaproponowanie środków zaradczych. Ramy te posłużą do przeanalizowania problemów Romów na rynku pracy. Problem stanowi wyjątkowo wysoki poziom bezrobocia w grupie etnicznej Romów. Ponadto Romowie wykonują prace niewymagające kwalifikacji i zarabiają mniej niż większa część społeczeństwa. U podstaw niższego statusu Romów na rynku pracy leży wiele wzajemnie na siebie oddziaływujących przyczyn i czynników. Analiza dotyczy zatem różnych przyczyn tego niezadowalającego stanu i jego interakcji. Główny nacisk położony jest na sferę wychowania, edukacji i ogólnej sytuacji społecznej w odniesieniu do romskiej grupy etnicznej.
 
The differences between the behaviour of Romani and “non-Romani” are, according to popular interpretations, culturally conditioned. The behaviour of Romani is typically described as suboptimal and justified by different cultural heritage whose inertia prevents them from adapting to new circumstances. On the contrary, economists and teachers assume that people as individuals behave optimally and adapt quickly to the circumstances. The aim of this paper is to determine the circumstances under which individuals’ optimization led to socially suboptimal results and to propose remedies. We use this framework to analyse the problems of Romani in the labour market. The problem is especially high rate of unemployment among the Romani ethnic group. Romani also perform unskilled work and earn less than the major part of society. Inferior status of Romani in the labour market has many interacting causes and factors. We will therefore analyse the various causes of this unsatisfactory state and its interaction. Emphasis will be placed on the area of upbringing, education and overall social situation of Romani ethnic group.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1487
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Labor et Educatio ; Nr 4/2016

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image