• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 4/2016
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 4/2016
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością jako aktualny problem społeczno-etyczny

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Labor_et_Educatio_nr4-2016_switala.pdf (200.3KB)
Autor:
Świtała, Ireneusz M.
Źródło: Labor et Educatio. 2016, nr 4, s. [283]-299
Język: pl
Słowa kluczowe:
osoba z niepełnosprawnością
aktywizacja zawodowa
praca
rehabilitacja
adaptacja
integracja
wartość
the disabled
professional activation
work
rehabilitation
adaptation
integration
value
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Szczególną rolę w adaptacji i integracji społecznej osób z niepełnosprawnością odgrywa praca zawodowa – przemawiają za tym także względy terapeutyczne, ekonomiczne. Ruch i wysiłek fizyczny czy intelektualny wywiera korzystny wpływ na łagodzenie procesów chorobowych i poprawę czynności, które uległy zaburzeniu. Wielu teoretyków i praktyków rehabilitacji podkreśla korzystne skutki psychologiczne i społeczne pracy, a pogląd, że problemy ludzi niepełnosprawnych można rozwiązać poprzez opiekuńczą rolę państwa, przeszedł do historii. Obecnie mocno akcentuje się rolę aktywności w procesie rehabilitacji i integracji społecznej osób z niepełnosprawnością. Aktualnym zadaniem polityki społecznej w państwie demokratycznym jest przygotowanie zawodowe i stworzenie miejsc pracy dla osób o obniżonej wydolności. W systemie wartości kulturowych naszej społeczności, integracja, jako idea i wartość jest wyznacznikiem postaw społecznych, takich jak: solidarność, akceptacja, tolerancja, życzliwość. Z punktu widzenia etyki humanistycznej każdy człowiek ma prawo do pracy, która jest wartością uniwersalną, instrumentalną, a dla wielu ludzi także autoteliczną.
 
Professional work plays an important role in social adaptation and integration of the disabled as do therapeutic and economic reasons, too. Exercises and physical or intellectual effort relieve health problems and help improve previously disturbed activities. Many theoreticians and practitioners in the field of rehabilitation stress favourable psychological and social effects of work and the viewpoint that the issues of the disabled can be solved by a welfare state has gone down in history. The role of activity in the process of social rehabilitation and integration of the disabled has been widely propagated recently. Professional preparation and the creation of new job opportunities for people with lower capacity seem to be current objectives of any democratic state social policy. Integration, as an idea and value, in the system of cultural values of our society is a determinant of such social attitudes as: solidarity, acceptance, tolerance and kindliness. From the point of view of humane ethics every human being has the right to work – work which is a universal, instrumental and (for many) also autotelic value.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1495
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Labor et Educatio ; Nr 4/2016

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image