Problemy wychowania medialnego w Republice Czeskiej i za granicą – wychowanie medialne dla dorosłych
Autor:
Prokop, Jiří
Źródło: Debata Edukacyjna. 2012, nr 5, s. 15-[24]
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja medialnaczłowiek dorosły
medial education
adults
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W prezentowanym artykule koncentruję się na edukacji medialnej i jej funkcjach z uwzględnieniem
jej miejsca w życiu społecznym. Istnieją dwa sposoby ujmowania edukacji medialnej – tradycyjne
i nowoczesne. W drugiej części prezentuję stan edukacji medialnej w wybranych krajach,
takich jak Kanada, USA, Wielka Brytania, Francja.
Można zauważyć, że w przeciwieństwie do edukacji medialnej dzieci, niewielką wagę przywiązuje
się do umiejętności korzystania z mediów wśród osób dorosłych. Dlatego też w ostatniej
części przedstawiam koncepcję kształcenia medialnego dorosłych osób w Republice Czeskiej i za
granicą (projekty, działania, instytucje). The presented paper briefly defines the medial education and its functions. By describing here
the aims or functions of the medial education, we show its place in the social life. There are two
approaches by means of which the medial education may be defined – the traditional approach and
the modern one. In the second part of the paper the author presents the state of medial education
in selected countries, such as: Canada, USA, Great Britain, France.
In contrast to the medial education focused on the education of children, only a small attention is
paid to the medial literacy of the adult population. It is the medial literacy and its research which
is paid attention to in the first part of the paper presented. In the last part of the paper, the author
describes in short the medial education for adults in the Czech Republic and abroad (drafts, activities,
forms, selected institutions).