Przemoc w wychowaniu jako antywartość
Autor:
Maćkowicz, Jolanta
Źródło: Debata Edukacyjna. 2012, nr 5, s. 40-[46]
Język: pl
Słowa kluczowe:
przemoc w wychowaniuantyprzykład
antywartość
violence in upbringing
bad example
negative value
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przemoc w wychowaniu stosowana jest w celu zmuszenia dziecka do podporządkowania się woli
wychowawcy, a przejawia się poprzez fizyczne i psychiczne krzywdzenie. Jednak najczęstsze
motywy stosowania przez rodziców przemocy w wychowaniu dziecka stanowią swoistą w sobie
sprzeczność. Biorąc bowiem pod uwagę, że wychowanie to proces kształtowania osobowości,
w którym zawiera się m.in. ochrona dziecka przed rozmaitymi zagrożeniami i ograniczanie możliwości
rozwoju negatywnych cech, jak również przekazywanie przez rodziców wartości i wzorów
zachowań poprzez działanie także przykładem osobistym, to przemoc w wychowaniu jawi się na
tym tle jako antynomia. W tym artykule przestawiam koncepcje dotyczące przyczyn stosowania
przemocy oraz negatywne, odległe w czasie skutki dla rozwoju dziecka, wskazując, że używanie
przemocy w wychowaniu – mimo czasem najszlachetniejszych nawet intencji rodziców – jest
negatywnym wzorem, jaki rodzic przekazuje, przykładem antywartości oraz działaniem, które
wpływa destrukcyjnie na rozwój młodego człowieka. Violence in upbringing is used to force children to obey their parents / guardians and manifests
itself in physical and mental abuse. However, the most common reasons for using violence in
parenting are somewhat contradictory. Considering the fact that upbringing is a process of shaping
personality, including protecting children from harm and limiting the risk of developing negative
personality traits in children, as well as sharing values and behavioral patterns by parents, also
by their example, violence in upbringing seems to be an antinomy. In this article I am going to
present possible reasons of using violence and show negative, long-term consequences of violence
for child’s development, arguing that using violence in upbringing – despite even the best intentions
of parents – is a bad example given to children and a negative value, adversely affecting the
development of a young human being.