• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Rozprawy doktorskie (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Rozprawy doktorskie (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lexical development in early L2 acquisition

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
0055_20151005_gw_rd_lexical_development_j_rokita.pdf (11.92MB)
Autor:
Rokita, Joanna
Promotor:
Niżegorodcew, Anna
Język: en
Słowa kluczowe:
rozwój słownictwa
przyswajanie języków obcych przez dzieci
ocena słownictwa u dzieci
dwujęzyczność
lexical development
child second language acquisition
child vocabulary assessment
bilingualism
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab Anny Niżegorodcew prof. UJ.
Streszczenie
Głównym celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak wiele i czego są w stanie się nauczyć bardzo małe dzieci (w wieku 1-4 lat) na zorganizowanych kursach języka obcego ( np. w szkole Helen Doron, Berlitz), a więc w warunkach nienaturalnych, a jej wyniki stanowić mogą cenny argument językowy za lub przeciw wczesnemu rozpoczynaniu nauki języka obcego. Badania nad przyswajaniem języka obcego w warunkach nienaturalnych są raczej zjawiskiem nowym, dlatego koniecznym było odnieść się do studiów nad przyswajaniem języka pierwszego i drugiego w warunkach naturalnych oraz roli danych językowych, pamięci i motywacji integracyjnej w ich przyswajaniu. Autorka zdecydowała się skupić nad rozwojem leksykalnym. W tym celu przeprowadziła ona 2 badania. Pierwszym było badanie podłużne trwające 2 lata, którym objęto 5-oro dzieci uczących się języka angielskiego w szkole Helen Doron i, celem porównania, 2 dzieci uczących się go w rodzinach dwujęzycznych, a więc w warunkach naturalnych. Drugie badanie, poprzeczne przekrojowe, przeprowadzono na 54 dzieciach. Głównym narzędziem obu badań (oprócz obserwacji i wywiadów z rodzicami) był zaadaptowany inwentarz rozwoju mowy, którego polską wersję opracowała prof. Magdalena Smoczyńska. Składa się on z listy słów, na której rodzice dzieci powinni zaznaczyć te słowa, które ich zdaniem dziecko rozumie bądź mówi ze zrozumieniem. Jednocześnie skonstruowane narzędzie proponuje się rodzicom dzieci uczących się języka angielskiego jako instrument oceny ich postępu w nauce. Wyniki pracy jednoznacznie wskazują na to, że w tak wczesnym przyswajaniu języka najistotniejszą rolę odgrywają ilość i jakość dostarczanych danych językowych, a także udział rodzica w ich dostarczaniu, jak też i w stwarzaniu sytuacji komunikacyjnych (a więc językowej praktyki). Wychodząc od tego samego poziomu ( stadium 2-wyrazowego w języku polskim) dzieci z rodzin 2-języcznych w ciągu 2 lat osiągnęły poziom komunikacyjny, natomiast dzieci uczące się języka w warunkach sztucznych opanowały ok 200 słów, jednakże ilość ta okazała się zbyt mała, by wejść w stadium wielowyrazowe Ponadto dzieci starsze oraz uczące się dłużej uczyły się szybciej i więcej słów niż dzieci młodsze, dzięki zwiększającej się pojemności pamięci krótkotrwałej. Wyniki te poddają w wątpliwość rolę utajonych mechanizmów rozwoju mowy, gdy przyswajanie języka odbywa się w warunkach nienaturalnych, a co za tym idzie bezzasadność bardzo wczesnej nauki języka obcego, tj. równoczesnej z przyswajaniem języka ojczystego.
 
The main objective of the project was to find out how much and what kind of language very young learners of L2 (aged 1-4) are able to acquire in an instructional setting (e.g. in Helen Doron school, Berlitz school etc.). Its results may constitute a very important linguistic argument in favour or against early L2 instruction. There is little research in this area, therefore it was necessary to draw on the findings in first and second language acquisition in naturalistic settings as well as on the role of input, interaction, memory and integrative motivation in language acquisition. The author has decided to focus specifically on lexical development. With this goal in mind she carried out two studies. The first study was a longitudinal one. It lasted 2 years and involved 5 children learning L2 English in the Helen Doron school, and, for the sake of comparison, 2 children learning L2 English in bilingual families, i.e. in naturalistic settings. The second study was cross-sectional and involved 54 children. Tha major research tool in both studies (apart from class observation and interviews with parents ) was an adapted version of Communicative Development Inventory, whose Polish version was developed by professor Magdalena Smoczyńska. It is a list of 550 words, which are to be marked by parents of the studied children either for comprehension or for production with comprehension. As an additional outcome of the project this tool is recommended for parents as an assessment tool which would allow parents regular tracing their children's linguistic achievement. The results of the project clearly indicate that in such an early L2 acquisition foe quantity and quality of L2 input play foe most prominent role. Also the parental involvement in securing it as well as in creating multiple opportunities for L2 use are indispensable. After 2 years of language instruction foe children studied managed to learn about 200 words, yet this quantity was not sufficient for multi-word production (i.e. combining words into sentences). Besides older children were learning faster and more due to increasing memory capacity. At foe same time children learning L2 English in a bilingual setting and starting from the same level (2-word level in Polish) managed to achieve foil language competence in L2 within 2 years. These results throw into doubt the prominent role of innate mechanisms in instructed language acquisition, and in consequence, put into question the necessity to start foreign language instruction as early as possible.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/360
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image