Średnie szkolnictwo leśne w latach 1945-1990
Autor:
Bąk, Radosław
Promotor:
Chrobaczyński, Jacek
Język: pl
Słowa kluczowe:
lasedukacja
gospdarka
forest
education
culture
economy
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Historii. Praca doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Jacka Chrobaczyńskiego.Streszczenie
Jest to pierwsza praca obejmująca całość zagadnień i zjawisk związanych ze średnim szkolnictwem leśnym. Stąd opracowanie sięga do samych początków szkolnictwa leśnego, to jest do końca XVIII w. Jest szerokim spojrzeniem na to zagadnienie obejmującym jak największą ilość dziedzin życia gospodarczego i kulturowego. Jest więc w swojej formie nietypowa i nie ogranicza się tylko do relacji szkoła -nauczyciel-uczniowie, ale obejmuje także gospodarkę leśną, obyczaj, tradycję, język i mundur. Poprzez analizę od początków szkolnictwa leśnego do dnia dzisiejszego zachowano w opracowaniu ciągłość historyczną z uwzględnieniem zachodzących zmian. Podstawą źródłową były głównie archiwa szkolne oraz szereg wspomnień i relacji, w szczególności dotyczących szkół, które znajdowały się na Kresach Wschodnich. Celem natomiast było przedstawienie na przestrzeni dziejów średniego szkolnictwa leśnego, jako ważnej składowej gospodarki leśnej oraz ukazania miejsca i roli tegoż szkolnictwa w systemie edukacji. This is first work hugging the whole of guestins and the connected with average forest education phenomena. Study reaches to beginnings of forest education, this from here it is to end eighteenth century. It is the wide glance on this guestion hugging how the largest guantity of fields of economic life and cultural. It is so in one s form atypical and does not restrain to report only school-teacher-pupils, but it hugs forest economy, customs, tradition, language and also uniform. The historical continuity across analysis from beginnings of forest education till today s day was kep in study from regard of drawing ahead changes. The school archives were the source basis mainly as well as the row of remembrances and the report in peculiarity of relating schools which were on Estern Border lands. However the aim of work was the performance on space of histories the average forest education as an important element of forest economy as well as the exhibition the place and part of education in formation of education.