• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Niektóre wyróżniki gatunkowe debaty telewizyjnej i debaty szkolnej (na tematy historyczne)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Niektóre wyróżniki gatunkowe... (768.4KB)
Autor:
Ożdżyński, Grzegorz
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. [373]-391
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Analyzed by the author text of a television debate on the controversial topic of the dramatic events at Jedwabne (that took place on the 10th July 1941) may be defined as both spoken and visual transmission of an (arranged, public, formal, prepared) argumentative and polemic discussion — completed with non-verbal (visual) elements (sequences); the transmission has a form of a (steered by a presenter and moderator) polilogue that is stated by the TV staff and arranged strictly according to definite rules of audiovisual transmission. Pupils' debate, that adopts some features of both a scholastic dispute and a trial (e.g. social judgement of King Stanisław August Poniatowski), should be included in secondary (applied, reproductive) genres of classroom utterances which are didactically conditioned by the need of developing pupils' rhetoric and discursive skills (the art of argumentation and reasoning). A didactic experiment in the form of pupils’ debate during a lesson of history may be considered as a specialized form of educational discourse interpretation of which requires individual research practices connected with using among other things a partial, involved (in a context), ostensive, persuasive, metaphorical (with a comparison and analogy) definition as well as a rhetoric definition and other specialized tools of cognitive description of colloquial utterances.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4872
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Linguistica 4
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image