dc.contributor.author | Włodarczyk, Ewelina | pl_PL |
dc.contributor.author | Sadowska-Wieciech, Elżbieta | pl_PL |
dc.contributor.author | Rokitowska, Justyna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T11:15:11Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T11:15:11Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-66269-00-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/4999 | |
dc.description | Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. | pl_PL |
dc.description.abstract | W dobie proliferacji zagrożeń współczesnego świata szczególnie mocno uwydatnia się potrzeba projektowania i realizacji szeroko pojętej edukacji dla bezpieczeństwa. Stanowi ona jeden z głównych filarów systemu bezpieczeństwa państwa, a co z tym związane, powinna być właściwie definiowana i realizowana, adekwatnie do zagrożeń dostrzeganych przez odbiorców
procesu kształcenia i wychowania. Tymczasem widoczna jest niepokojąca tendencja do utożsamiania edukacji dla bezpieczeństwa wyłącznie z przedmiotem nauczania w ramach edukacji formalnej. Takie podejście nie tylko
spłyca problematykę edukacji dla bezpieczeństwa i czyni odpowiedzialnymi
za realizację jej założeń wyłącznie nauczycieli, lecz dodatkowo stawia pod znakiem zapytania efektywność działań edukacyjnych podejmowanych poza szkołą przez instytucje i organizacje odpowiedzialne za kształtowanie środowiska bezpieczeństwa w kraju.
Ważnym, lecz wciąż niewykorzystanym obszarem działań są inicjatywy edukacyjne na rzecz kształtowania środowiska bezpieczeństwa na gruncie pozaformalnym i nieformalnym. Potrzeba rozszerzenia skali działań w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa wynika wprost z idei kształcenia ustawicznego.
Istnienie pozytywnego i negatywnego wymiaru pojęcia bezpieczeństwa określa potrzebę uwzględnienia w edukacji dla bezpieczeństwa zarówno przeciwdziałania zagrożeniom, jak i reagowania na wyzwania współczesnego świata.
Publikacja jest efektem wielu lat badań, poświęconych problematyce edukacji dla bezpieczeństwa. Ma ona charakter opisowy i komparatystyczny. Inspiracją do jej napisania były badania prof. A. Pieczywoka, który zdecydował się poddać pracę pozytywnej recenzji. Autorem części, poświęconej istocie edukacji dla bezpieczeństwa w ujęciu formalnym, pozaformalnym i nieformalnym jest dr Ewelina Włodarczyk. Porównania edukacji dla bezpieczeństwa w ujęciu formalnym w Polsce i na świcie dokonała dr Elżbieta Sadowska-Wieciech, a rys historyczny edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce przedstawiła mgr Justyna Rokitowska. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo LIBRON - Filip Lohner, Kraków | pl_PL |
dc.subject | edukacja dla bezpieczeństwa | pl_PL |
dc.subject | bezpieczeństwo | pl_PL |
dc.subject | education for safety | en_EN |
dc.title | Edukacja dla bezpieczeństwa : istota i uwarunkowania | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |