• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Métaphore en tant que déviation sémantique

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Métaphore en tant... (1.021MB)
Autor:
Grzmil, Halina
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1983, Z. 86, Prace Romanistyczne 1, s. 159-[184]
Język: fr
Data: 1983
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Metafora poetycka, jako niewłaściwe użycie wyrazów w kontekście /który jest tu zawężony do najbliższego kontekstu słownego/ jest potraktowana jako odchylenie od normy użycia tych wyrazów na płaszczyźnie semantycznej. Analiza składnikowa poszczególnych elementów metafory wskazuje na rodzaj dewiacji; pozwala wyeksponować semy relewantne dla danych znaczeń w danym kontekście i tym samym wyznacza kierunek przesunięcia użytych znaczeń i zmiany przez nie pól semantycznych. Znaczenie metafory może być zrekonstruowane w oparciu o analizę składnikową znaczeń jej elementów użytych w danym kontekście, w wyniku wzajemnego oddziaływania na siebie cech dystynktywnych tychże znaczeń, z pominięciem klasyfikacji znaczeń słów na pierwotne, wtórne, itp. Znaczenie jest bezpośrednio związane z kontekstem. Przyjęty punkt widzenia na metaforę jako jednostkę semantyczną, powstała, w wyniku wzajemnej reorganizacji semów— elementów budujących metaforę, umożliwia jednocześnie krytyczne spojrzenie na tradycyjne pojęcia substytucji, porównania, itp. mające w dotychczasowej literaturze swój udział w eksplikacji tego tropu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5028
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Romanistyczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image