• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Biologii
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Biologii
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 90. Prace z Dydaktyki Biologii 2

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
RN-D. Z. 90. Prace z Dydaktyki Biologii 2 (7.163MB)
Autor:
Stawiński, Wiesław
Redaktor:
Stawiński, Wiesław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
Język: pl
Data: 1985
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Na całym świecie wzrasta zainteresowanie problematyką metodyczną. Prowadzone są różnorodne badania mająca na celu doskonalenie praktyki szkolnej m.in. w zakresie nauczania i uczenia się biologii, jak też kształtowanie teoretycznych podstaw dla praktycznego działania. Analiza tendencji zarysowujących się w rozwoju dydaktyki biologii wykazuje istnienie znacznych różnic pomiędzy poszczególnymi państwami a nawet ośrodkami naukowymi. Dotyczą one m.in. sposobu ujmowania celów i zadań dydaktyki biologii jako nauki i przedmiotu studiów, stopnia jej zinstytucjonalizowania i organizacji, materialnej bazy dydaktycznej i naukowej, jak również w ogóle podejścia do rozwiązywania metodologicznych i praktycznych problemów. Fakt ten świadczy o możliwościach dochodzenia do określonych rozwiązań dydaktycznych wieloma drogami, przy zastosowaniu często odmiennych metod i środków. Szybkiemu ilościowemu wzrostowi naukowej literatury metodycznej towarzyszy znaczne jej rozproszenie. Poza stosunkowo nielicznymi wydawnictwami zwartymi o zasięgu krajowym większość prac z dydaktyki biologii publikowana jest przez regionalne wydawnictwa, czasopisma przedmiotowo-metodyczne oraz uczelniane lub instytutowe wydawnictwa naukowe (roczniki naukowe lub naukowo-dydaktyczne, zeszyty naukowe). Są one trudno dostępne i mało znane dydaktykom biologii z innych krajów i regionów. Z tych względów wielu autorów prac naukowych z dydaktyki biologii oraz opracowań metodycznych odwołuje się do różnojęzycznej literatury psychologiczno-pedagogicznej, a równocześnie ogranicza się do cytowania krajowych prac z dydaktyki biologii. Tendencja ta zarysowuje się szczególnie w publikacjach francuskich, angielskich, niemieckich i rosyjskich. Nierzadko podobne podejście dostrzega się również w pracach polskich. Dalsze pogłębianie się tych tendencji może prowadzić do przekształcenia się dydaktyki biologii w szereg regionalnych, partykularnych nauk. Na tego rodzaju niebezpieczeństwo zwracał uwagę znany dydaktyk czeski D. Šula (1972) w swej charakterystyce dydaktyki biologii jako nauki. Jedynie nieliczne interdyscyplinarne czasopisma metodyczne publikują wyłącznie prace naukowe z zakresu dydaktyki nauk przyrodniczych. Są to np. "Journal of Research in Science Education" (USA) oraz "European Journal of Science Education". To ostatnie czasopismo, wydawane od 1979 roku, ma charakter międzynarodowy. Brak jest jednak krajowych i międzynarodowych czasopism naukowych poświęconych wyłącznie dydaktyce biologii. Przedstawienie w jednej książce prac autorów reprezentujących różne kraje oraz stanowiska umożliwia Czytelnikom zorientowanie się w najważniejszych aktualnych problemach dydaktyki biologii i metodach naukowego ich rozwiązywania. Redakcji dziękujemy za interesujące rozwiązania edytorskie i wnikliwą korektę tekstu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5203
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Biologii

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image