dc.description.abstract | Na całym świecie wzrasta zainteresowanie problematyką metodyczną. Prowadzone są różnorodne badania mająca na celu
doskonalenie praktyki szkolnej m.in. w zakresie nauczania i uczenia się biologii, jak też kształtowanie
teoretycznych podstaw dla praktycznego działania.
Analiza tendencji zarysowujących się w rozwoju dydaktyki biologii wykazuje istnienie znacznych różnic pomiędzy
poszczególnymi państwami a nawet ośrodkami naukowymi. Dotyczą one m.in. sposobu ujmowania celów i zadań dydaktyki
biologii jako nauki i przedmiotu studiów, stopnia jej zinstytucjonalizowania i organizacji, materialnej bazy
dydaktycznej i naukowej, jak również w ogóle podejścia do rozwiązywania metodologicznych i praktycznych problemów.
Fakt ten świadczy o możliwościach dochodzenia do określonych rozwiązań dydaktycznych wieloma drogami, przy
zastosowaniu często odmiennych metod i środków.
Szybkiemu ilościowemu wzrostowi naukowej literatury metodycznej towarzyszy znaczne jej rozproszenie. Poza
stosunkowo nielicznymi wydawnictwami zwartymi o zasięgu krajowym większość prac z dydaktyki biologii publikowana
jest przez regionalne wydawnictwa, czasopisma przedmiotowo-metodyczne oraz uczelniane lub instytutowe wydawnictwa
naukowe (roczniki naukowe lub naukowo-dydaktyczne, zeszyty naukowe). Są one trudno dostępne i mało znane
dydaktykom biologii z innych krajów i regionów. Z tych względów wielu autorów prac naukowych z dydaktyki biologii
oraz opracowań metodycznych odwołuje się do różnojęzycznej literatury psychologiczno-pedagogicznej, a równocześnie
ogranicza się do cytowania krajowych prac z dydaktyki biologii. Tendencja ta zarysowuje się szczególnie w
publikacjach francuskich, angielskich, niemieckich i rosyjskich. Nierzadko podobne podejście dostrzega się również
w pracach polskich. Dalsze pogłębianie się tych tendencji może prowadzić do przekształcenia się dydaktyki biologii
w szereg regionalnych, partykularnych nauk. Na tego rodzaju niebezpieczeństwo zwracał uwagę znany dydaktyk czeski
D. Šula (1972) w swej charakterystyce dydaktyki biologii jako nauki.
Jedynie nieliczne interdyscyplinarne czasopisma metodyczne publikują wyłącznie prace naukowe z zakresu dydaktyki
nauk przyrodniczych. Są to np. "Journal of Research in Science Education" (USA) oraz "European Journal of Science
Education". To ostatnie czasopismo, wydawane od 1979 roku, ma charakter międzynarodowy. Brak jest jednak krajowych
i międzynarodowych czasopism naukowych poświęconych wyłącznie dydaktyce biologii.
Przedstawienie w jednej książce prac autorów reprezentujących różne kraje oraz stanowiska umożliwia Czytelnikom
zorientowanie się w najważniejszych aktualnych problemach dydaktyki biologii i metodach naukowego ich
rozwiązywania. Redakcji dziękujemy za interesujące rozwiązania edytorskie i wnikliwą korektę tekstu. | pl_PL |