Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 92. Prace z Historii Oświaty i Wychowania 1
Author:
Ruta, Zygmunt
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Ruta, Zygmunt
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1984
Metadata
Show full item recordAbstract
Oddajemy do rąk czytelników tom „Rocznika Naukowo-Dydaktycznego" Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji
Narodowej w Krakowie zawierający numer pierwszy z serii: Prace z historii oświaty i wychowania. Prezentuje on
wyniki badań pracowników naukowo-dydaktycznych Katedry Historii Oświaty i Wychowania oraz współpracującego z nią
profesora Mauritsa de Vroede, uczonego belgijskiego. Problematykę badawczą Katedry, wokół której koncentrują się
wysiłki stosunkowo nielicznego zespołu, stanowię dzieje szkolnictwa w czasach przedrozbiorowych, oświata i myśl
pedagogiczna w Galicji, dzieje szkolnictwa w Polsce niepodległej, metodologia i historiografia oświatowo-pedagogiczna oraz dzieje dydaktyki historii.
Tom Prac z historii oświaty i wychowania otwiera studium belgijskiego historyka Mauritsa de Vroede, profesora
Uniwersytetu w Leuven, ukazujące nowe horyzonty poznawcze i metodologiczne historii wychowania, pojmowanej jako
historia jednej z dziedzin kultury, z położeniem nacisku na najściślejsze powiązanie wychowania ze społecznym jego
podłożem i funkcją. Autor nie zna polskiego dorobku socjologii wychowania (F. Znanieckiego, J.S. Bystronia, A.
Hertza) i socjologii kultury (K. Dobrowolskiego, S. Czarnowskiego) z lat międzywojennych. W dorobku tym znajdujemy
o ileż wcześniejszą realizację od cytowanych przezeń uczonych amerykańskich czy zachodnioeuropejskich tych właśnie
postaw metodologicznych oraz niezwykle płodne ich skutki.
Źródłowy artykuł Jana Krukowskiego prezentuje wyniki kolejnego etapu badań nad szkolnictwem parafialnym Krakowa w
XVIII i XIX w. Artykuł niewątpliwie poszerza źródłoznawczą tematykę dziejów szkolnictwa krakowskiego omawianego
okresu.
Praca Andrzeja Klisia nie dotyczy wprawdzie wybitnej postaci z dziejów myśli pedagogicznej, lecz przedstawienie
koncepcji dydaktycznej i ustrojowej Stanisława Zarańskiego, autora licznych prac z tego zakresu, wzbogaci
niewątpliwie dotychczasową wiedzę o kształtowaniu się systemu szkolnego Galicji w dobie autonomii. Na szczególną
uwagę zasługują rozważania A. Klisia na temat świadomości narodowej ludności wiejskiej połowy XIX w., oraz analizy
poglądów Zarańskiego dotyczących upowszechnienia szkoły początkowej bez wprowadzania przymusu.
Rozprawa Czesława Majorka ukazuje ważne wydarzenie w życiu Galicji, jakie stanowiła Powszechna Wystawa Krajowa we
Lwowie w 1894 r., w stulecie powstania kościuszkowskiego. W tradycji narodowej wystawa ta upamiętniła się przede
wszystkim ekspozycją Panoramy Racławickiej W. Kossaka i J. Styki, mającą także ogromne znaczenie patriotyczno-
wychowawcze. Autor skoncentrował się zgodnie ze swą specjalnością na dziale szkolnym stanowiącym wymowne
świadectwo ogromu dokonań na polu nauki, oświaty i wychowania w dobie autonomii oraz znaczenia Galicji dla życia
kulturalnego narodu polskiego w II połowie XIX w. Niezależnie jednak od tego dorobku autor widzi słabe strony
galicyjskiego ustroju szkolnego, wskazuje gminy bezszkolne, ogólnie niski poziom wiejskich szkół ludowych,
trudności w kształceniu w szkole średniej dzieci wiejskich, analfabetyzm.
Bardziej szczegółowej tematyki dotyczy artykuł Zygmunta Ruty ukazujący w sposób analityczny podstawowe przemiany
szkolnictwa średniego w województwie kieleckim w latach międzywojennych. Omawiany teren b. Królestwa Polskiego
stanowił dość zaniedbany obszar procesów edukacyjnych, stąd też zrozumiałe wysiłki władz szkolnych Polski
międzywojennej, aby zmienić istniejący stan rzeczy i w miarę możliwości pełniej go rozwinąć. Autor w sposób
gruntowny, solidnie podbudowany materiałem źródłowym, dowodnie ukazał nie tylko znaczny poziom organizacyjno-
programowy szkolnictwa średniego na omawianym terenie, ale również jego społeczne funkcje.
Odmiennej problematyki dotyczy artykuł Wacława Mormona, który porusza ważny problem w metodyce nauczania historii,
a mianowicie wykorzystanie mapy jako pomocy dydaktycznej w nauce historii w Polsce w XVIII i I połowie XIX wieku.
Autor posłużył się tu wprawdzie syntetycznymi i monograficznymi ujęciami z zakresu dziejów dydaktyki historii i
geografii, ale ukazał ten problem w sposób bardziej dogłębny, dając czytelnikowi monograficzny obraz w omawianym
przezeń okresie. Autor podkreśla, że zarówno w XVIII, jak i w początkach XIX w. lepiej rozwinęły się koncepcje
teoretyczne niż ich upowszechnienie. Jeśli chodzi o mapy, to przez cały ten okres nie było na ziemiach polskich
odpowiedniej wytwórni.
Prezentowany tom Prac z historii oświaty i wychowania zamykają recenzje monografii historycznej Tarnowa i regionu
tarnowskiego oraz publikacji na temat Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie w latach 1946—1981.