• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teksty sterujące analizą i interpretacją dzieła literackiego w szkole

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Teksty sterujące analizą... (1.532MB)
Autor:
Rosa, Alicja
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1986, Z. 102, Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 3, s. 175-[201]
Język: pl
Data: 1986
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The paper deals with verbal steering texts, i.e. with sets of questions and recommendations structurally connected with each other. Their didactic function consists in the directing of the pupils’ investigation of the analysis, interpretation, and evaluation of literary production at school. The above-mentioned texts play usually a part of one of the elements of the didactive cover of a manual or a methodical guide. When constructed according to the modern needs of individualized teaching, they present to a certain extent an equivalent of labour cards (fiches de travail or travaux dirigés in French didactics, Arbeitskarten in Germ an didactics). These steering texts were very popular in Polish didactics of the interwar period. Their typology is demonstrated in the paper against the background of the development of heuristic method. This typology has been a base for the evaluating of different versions in the process of literary studies. An attempt at evaluation connected with the classification in question revealed a necessity of the construction of differentiated steering texts for any school grade which usually includes three or four levels according to the pupils’ abilities. The ascertainment due to the experience of the past as w ell as a sounding diagnostic investigation of the receipt of selected reading enabled the author of the paper to compose a set of differentiated but completing each other texts steering the analysis and interpretation of H. Sienkiewicz’s short story Sachem. These semiotic instruments, after some correction in school practice, displayed following advantages: 1) they can play an essential part in individualized teaching because they are displeacable cards differentiated as to their contents and didactic functions, 2) they perm it an individual choice of the direction of analysis and interpretation but do not nevertheless relieve the pupils from the comprehensive study of a piece of work, 3) they encourage the pupils to form a direct reader’s contact with a piece of work, 4) they influence favourably the aesthetic and investigative attitude of the readers while protecting the piece of work in question from the minuse of the instrumental and mimetic style of receipt. In spite of their numerous advantages these texts should be applied only occasionally according to the peculiar nature of a piece of work and the needs of the readers — in order to avoid the monotony and schematism during the lessons of literature.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5394
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image