• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Podręcznik jako narzędzie kształcenia literackiego w szkole średniej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Podręcznik jako narzędzie... (1.282MB)
Autor:
Uryga, Zenon
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1986, Z. 102, Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 3, s. 203-[224]
Język: pl
Data: 1986
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The author thinks an analysis of the ideal models of manuals to be a very important starting-point in the dealing with school manuals. This analysis consists in the definition of the indispensable elements of a manual and the connexion between them from the point of vive of the amount of information and the structure of knowledge which are to appear in a pupil’s mind. The author believes that the usable value of a manual depends upon the existence of functional connexions between its didactic assumptions, the substantial contents of the text, and the editorial shape. A manual of literature as a specific kind of communication is placed between the literary work and the readers; it transmits or suggests specific interpretative actions which are more or less aggressive towards the meaning of a piece of work. A conscious choice of constructive solutions permits us to control the metacommunicative intervention of a manual into the process of reading, and to protect the natural character of the pupils’ contact with literary production. From the pedagogical point of view a modern manual must be regarded as an instrument of learning, i.e. of the active stimulation of a pupil’s mental work. This m ay be realized thanks to the steering role of the didactic cover, expressive editorial solutions, and such a construction of teaching material which is able to liberate investigative attitudes, to incite to transformative actions, to evoke the pupils' interests and the wish of self-improvement. The author presents from this point of view some interesting solutions from the past of manuals. Then he demonstrates a model structure and repertoire of a new manual of literature which is to stimulate the competent reading of literary texts and the learning. In his opinion, such a manual must include three parts which complete each other: 1) an anthology of principal texts and literary contexts; 2) methodological direction of reading (questions, answers, instructions, recommendations etc.) ; 3) and outline of information concerning the history of literature and culture.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5395
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image