Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 1. Studia Romanica 1
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lubas-Bartoszyńska, Regina
Redaktor:
Lubas-Bartoszyńska, Regina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
Język: fr, en, pl
Słowa kluczowe:
Profesor Jan ProkopData: 2001
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Niniejszy numer jest kontynuacją Rocznika Naukowo-Dydaktycznego Akademii Pedagogicznej Etudes Romanes (do roku 2001 ukazały się numery I-V).Profesorowi Janowi Prokopowi - wybitnemu znawcy literatur europejskich - numer ten poświęcają pracownicy Katedry Literatur Europejskich.
Streszczenie
Niniejszy zbiór studiów dedykujemy znanemu badaczowi literatur europejskich, krytykowi literackiemu i publicyście,
założycielowi Katedry Literatur Europejskich w Instytucie Neofilologii Akademii Pedagogicznej, w której pracuje od
roku 1990 - prof. Janowi Prokopowi. Okazją ku temu jest siedemdziesiąta rocznica Jego urodzin.
Dla pracowników Katedry Literatur Europejskich prof. Prokop jest uosobieniem wszechstronnej erudycji
humanistycznej, zwłaszcza literackiej, ale też politycznej, historycznej; poliglotą zachowującym w pamięci cytaty
kilkujęzycznych tekstów literackich, a przede wszystkim wnikliwym romanistą o szerokich horyzontach
komparatystycznych. Możliwość wielowymiarowych kontaktów z Profesorem w ciągu ostatniej dekady odcisnęła i jeszcze
długo odciskać będzie twórczy ślad w pracach i życiu każdego z nas.
Dla całego Instytutu Neofilologii działalność Profesora oznacza nieustanną walkę o modernizację systemu studiów
uniwersyteckich i programów romanistycznych w duchu zachodnim, niepokoju ideowego oraz protestu przeciwko
skostniałemu dziedzictwu struktur peerelowskich, zdecydowanej, antykomunistycznej postawy politycznej. Tak więc
był prof. Jan Prokop promotorem trzech doktorów naszego Instytutu (w tym anglisty), recenzentem prac kilku innych
romanistów, rzecznikiem tych, którzy napotykają różne trudności w pracy naukowej. Dla studentów zaś jest
imponującym wiedzą wykładowcą, promotorem seminariów i proseminariów o tematyce literacko-politycznej, ujętej
komparatystycznie, dotyczącej zwłaszcza odniesień literatury francuskiej do problemów Polski, Rosji i Niemiec.