Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzozowski, Jerzypl_PL
dc.date.accessioned2019-07-03T08:34:11Z
dc.date.available2019-07-03T08:34:11Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 1, Studia Romanica 1 (2001), s. [3]-11pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5417
dc.description.abstractWe francuskiej wyobraźni zbiorowej dotyczącej krain egzotycznych Brazylia zajmowała poczesne miejsce od momentu jej odkrycia aż do połowy XVII wieku i kojarzyła się generalnie z obrazem pierwotnej szczęśliwości. W XVIII wieku, wraz z rzadszymi kontaktami, obraz ten stał się diametralnie przeciwny: kolonialne społeczeństwo żyjące z niewolniczej pracy postrzegane było jako siedlisko korupcji, lenistwa i rozwiązłości. U progu XIX wieku, gdy Brazylia znów stała się jednym z ważnych obiektów zainteresowania Francuzów, obraz tego kraju, utrwalony głównie w literaturze podróżniczej, jawił się więc jako swoisty palimpsest. Literaci XIX-wieczni, odkrywając na nowo egzotyzm odległych krain, postawili w centrum zainteresowania dwie emblematyczne figury: Indianina (“dobrego dzikusa”) oraz kobiety egzotycznej. Niniejszy artykuł stara się ukazać, w jaki sposób te dwie figury egzotyzmu wchodzą w interakcje z zastanymi pokładami świadomości zbiorowej, w tym z prastarymi mitami Amazonek i Ziemskiego Raju.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleLe Bon Sauvage et la femme exotique: deux figures brésiliennes de l'imaginaire français du XIXe sièclefr_FR
dc.title.alternative"Dobry dzikus" i kobieta egzotyczna: dwie brazylijskie postaci francuskiej wyobraźni XIX w.pl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord