Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 107. Prace Historyczne 11, Dydaktyka Historii
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Słowikowski, Tadeusz
Redaktor:
Słowikowski, Tadeusz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0137-5873
Język: pl
Data: 1986
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Dydaktycy historii są w trudnym położeniu. Pozbawieni są bowiem własnego organu wydawniczego, w którym mogliby
publikować prace naukowe obejmujące swoim zasięgiem zarówno dzieje nauczania przedmiotu ich specjalizacji, jak też
artykuły i rozprawy dotyczące warsztatu nauczyciela historii oraz samego procesu nauczania - uczenia się tego
przedmiotu.
"Wiadomości Historyczne" nie mogą ze zrozumiałych względów spełniać tej roli. Część każdego numeru poświęcona jest
bowiem artykułom merytorycznym, uzupełniającym przedmiotową wiedzę nauczycieli i wobec powyższego niewiele miejsca
pozostaje na rozważania dydaktyczne.
Istnieją także inne ograniczenia. Artykuły - i to zupełnie słuszne - winny być przede wszystkim tak pomyślane, aby
czytelnicy mogli z nich odnosić jak największą korzyść praktyczną, wzbogacającą ich warsztat pracy a zarazem
ułatwiającą poznanie psychiki ich uczniów. Brak jest więc miejsca na rozprawy obejmujące dzieje nauczania historii
oraz rozważania teoretyczne, a także - co też zrozumiałe - prace dotyczące dydaktyki historii na stopniu
akademickim.
Lokalne - by tak rzec - wydawnictwa wyższych uczelni (zeszyty naukowe, roczniki itp.) udzielają trochę miejsca
pozycjom dydaktycznym, ale zazwyczaj giną one wśród artykułów czysto merytorycznych i są trudne do odnalezienia
dla poszukującego pozycji z tej dziedziny. Aby temu zaradzić, wydaliśmy w 1981 roku - w ramach Rocznika Naukowo-
Dydaktycznego WSP w Krakowie - specjalny zeszyt zawierający wyłącznie artykuły i rozprawy z zakresu dydaktyki
historii.
Obecnie oddajemy do rąk Czytelników drugi, podobny tom, obejmujący artykuły z dziejów dydaktyki historii oraz
nauczania historii na stopniu podstawowym, średnim i uniwersyteckim. Postanowiliśmy także uchronić przed
zapomnieniem cały, dosyć bogaty dorobek Katedry Dydaktyki Historii, jak również późniejszego Zakładu Dydaktyki
Historii w dziedzinie kształcenia nauczycieli oraz kadry naukowej naszej specjalności.
Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za przesłanie pod naszym adresem swoich uwag i spostrzeżeń oraz wskazówek
dotyczących kierunku dalszych prac wydawniczych.