• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Porównania i metafory w dyskursie szkolnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Porównania i metafory... (1008.KB)
Autor:
Ożdżyński, Jan
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 31, Studia Logopaedica 1 (2006), s. [183]-210
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Studying metaphors in classroom discourse enables to notice both didactic and methodical values of them, especially in forming notions which is connected with building creative contexts circumstances suitable to learning and upbringing. Interpretations of poetic metaphors as well as common (conventional) ones are conducive to creative thinking and makes understanding of notions easier. The characteristic feature of an approach presented in the paper is inclusion of metaphoric phenomena that are typical for literature and poetic texts in description of classroom (colloquial) discourse. It arises not only from the fact that we all make ironic or metaphorical utterances but also from described by the authors of the relevance theory poetic effect that appears when a receiver (a pupil) faces with an utterance providing several weak implicatures. Without doubt the language of poetry is a specific sphere of language use. However, it is similar to colloquial communication for the matter of the relevance (accurateness, adequacy) principle of using poetic means. The relevance principle is included in linguoeducational competence. The receiver of poetic texts may suppose much bigger effort connected with information processing that uses weak implicatures will result discovering many interpretative possibilities and it may also be seen as optimalization of an utterance relevance.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5972
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2006, Studia Logopaedica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image