• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O mottach w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego. Wprowadzenie

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
O mottach w cyklu wiedźmińskim... (828.1KB)
Autor:
Roszczynialska, Magdalena
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 20, Studia Historicolitteraria 4 (2004), s. [139]-155
Język: pl
Data: 2004
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Having considered the views of the motto theoreticians who define it either as a foreign element in the text (S. Skwarczyńska) or an intertext (H. Markiewicz, T. Cieślikowska), the author discusses the functions fulfilled by mottos in the literary output of the writer of Saga o wiedźminie. She highlights the fact that, on the one hand, mottos are not a typical component of the fantasy convention, and on the other, their occurrence in Andrzej Sapkowski’s saga novel is very frequent. Thus the wizard series aspires to the status of highly artistic literature and Sapkowski is elevated as a scholarly author. The researcher emphasises the fact that beside authentic mottos whose origin is the cultural and literary cannon that is usually not mentioned explicitly by Sapkowski, there are many mottos in his works that are fictitious although related to the document poetics (diary, biography, encyclopaedia, academic analysis). Mottos serve the purpose of validating and documenting the fantastic world, however their mutual system and network of semantic relations contributes to their forming contradictory statements and logical paradoxes. In such context, the wizard series appears to be a game with the reader, on the one hand, and a participating voice in the discussion on the “truth” of history, on the other.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6039
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2004, Studia Historicolitteraria 4
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image