Potential contribution of Henri Bergson's philosophy to the theory and practice of service quality management
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Śliwa, Martyna
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 22, Studia Politologica 2 (2004), s. [199]-220
Język: en
Data: 2004
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Niniejszy artykuł zawiera analizę wniosków z wybranych aspektów filozofii Henri Bergsona dla rozwoju teorii i
praktyki zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania i pomiaru jakości w sektorze usług.
Inspiracji do sięgnięcia po powyższy temat dostarczył autorce fakt, iż pomimo ożywionego, w ostatnich latach,
zainteresowania twórczością Bergsona ze strony teoretyków organizacji i zarządzania, nie dokonano do tej pory
próby analizy dyscypliny zarządzania jakością z punktu widzenia idei wprowadzonych i rozwiniętych przez tego
filozofa.
Już od ponad dwóch dekad, zarządzanie jakością w sektorze usług funkcjonuje jako temat badawczy podejmowany przez
wielu autorów, zarówno tych wywodzących się z kręgów akademickich, jak i przez praktyków odpowiedzialnych za
kwestie zapewnienia jakości w różnych organizacjach. W rezultacie zainteresowania tą dziedziną powstało wiele
modeli teoretycznych, mających na celu wspomaganie organizacji usługowych w wysiłkach skierowanych na zarządzanie
i pomiar poziomu jakości dostarczonych usług. Owe modele teoretyczne znalazły zastosowanie praktyczne w różnych
przemysłach, a istniejące publikacje pozwalają na wskazanie przykładów nie tylko pozytywnych rozwiązań i
rzeczywistych usprawnień, lecz także niepowodzeń w podnoszeniu poziomu świadczonych usług. Nie kwestionując i nie
umniejszając wartości dotychczasowych osiągnięć w zakresie rozwoju teorii i praktyki zarządzania jakością w
sektorze usług, istnieje potrzeba głębszej refleksji filozoficznej nad tą dziedziną, a w szczególności
skierowania uwagi badawczej na kwestie ontologicznych i epistemologicznych założeń dyscypliny zarządzania
jakością. Ponadto, autorka argumentuje, iż uważne przestudiowanie twórczości Henri Bergsona mogłoby być źródłem
inspiracji dla tych teoretyków i praktyków zarządzania, którzy stawiają sobie za cel dogłębne zbadanie kwestii
definicji i metodologii pomiaru jakości w organizacjach usługowych.
Struktura niniejszego artykułu jest następująca. Część pierwsza zawiera krótki przegląd istniejących publikacji z
zakresu teorii zarządzania jakością w sektorze usług, z uwzględnieniem tych obszarów literatury, co do których,
jak do tej pory, trwa otwarta debata wśród badaczy zajmujących się tą dyscyplina. Następnie, treścią artykułu są
historyczne i intelektualne podstawy zarządzania jakością w szczególności dwóch nurtów w historii filozofii,
mianowicie filozofii procesualnej i pragmatyzmu. Kolejna część artykułu zawiera analizę wybranych aspektów tez
rozwiniętych przez francuskiego filozofa Henri Bergsoną którego uznaje się za przynależącego do orientacji
teoretycznej zarówno filozofii procesualnej, jak i pragmatyzmu, po czym prezentuje się wnioski wypływające z jego
idei dla teorii i praktyki zarządzania jakością w organizacjach usługowych. W końcowej części artykułu autorka
wskazuje na praktyczne ograniczenia sugerowanych rozwiązań metodologicznych i wysuwa propozycje kierunku rozwoju
dalszych badań nad teorią omawianej dziedziny.