• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Politologica
  • 2004, Studia Politologica 2
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Politologica
  • 2004, Studia Politologica 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Potential contribution of Henri Bergson's philosophy to the theory and practice of service quality management

Thumbnail
View/Open
Potential contribution of H.Bergson's... (994.9Kb)
Author:
Śliwa, Martyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 22, Studia Politologica 2 (2004), s. [199]-220
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2004
Metadata
Show full item record
Abstract
Niniejszy artykuł zawiera analizę wniosków z wybranych aspektów filozofii Henri Bergsona dla rozwoju teorii i praktyki zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania i pomiaru jakości w sektorze usług. Inspiracji do sięgnięcia po powyższy temat dostarczył autorce fakt, iż pomimo ożywionego, w ostatnich latach, zainteresowania twórczością Bergsona ze strony teoretyków organizacji i zarządzania, nie dokonano do tej pory próby analizy dyscypliny zarządzania jakością z punktu widzenia idei wprowadzonych i rozwiniętych przez tego filozofa. Już od ponad dwóch dekad, zarządzanie jakością w sektorze usług funkcjonuje jako temat badawczy podejmowany przez wielu autorów, zarówno tych wywodzących się z kręgów akademickich, jak i przez praktyków odpowiedzialnych za kwestie zapewnienia jakości w różnych organizacjach. W rezultacie zainteresowania tą dziedziną powstało wiele modeli teoretycznych, mających na celu wspomaganie organizacji usługowych w wysiłkach skierowanych na zarządzanie i pomiar poziomu jakości dostarczonych usług. Owe modele teoretyczne znalazły zastosowanie praktyczne w różnych przemysłach, a istniejące publikacje pozwalają na wskazanie przykładów nie tylko pozytywnych rozwiązań i rzeczywistych usprawnień, lecz także niepowodzeń w podnoszeniu poziomu świadczonych usług. Nie kwestionując i nie umniejszając wartości dotychczasowych osiągnięć w zakresie rozwoju teorii i praktyki zarządzania jakością w sektorze usług, istnieje potrzeba głębszej refleksji filozoficznej nad tą dziedziną, a w szczególności skierowania uwagi badawczej na kwestie ontologicznych i epistemologicznych założeń dyscypliny zarządzania jakością. Ponadto, autorka argumentuje, iż uważne przestudiowanie twórczości Henri Bergsona mogłoby być źródłem inspiracji dla tych teoretyków i praktyków zarządzania, którzy stawiają sobie za cel dogłębne zbadanie kwestii definicji i metodologii pomiaru jakości w organizacjach usługowych. Struktura niniejszego artykułu jest następująca. Część pierwsza zawiera krótki przegląd istniejących publikacji z zakresu teorii zarządzania jakością w sektorze usług, z uwzględnieniem tych obszarów literatury, co do których, jak do tej pory, trwa otwarta debata wśród badaczy zajmujących się tą dyscyplina. Następnie, treścią artykułu są historyczne i intelektualne podstawy zarządzania jakością w szczególności dwóch nurtów w historii filozofii, mianowicie filozofii procesualnej i pragmatyzmu. Kolejna część artykułu zawiera analizę wybranych aspektów tez rozwiniętych przez francuskiego filozofa Henri Bergsoną którego uznaje się za przynależącego do orientacji teoretycznej zarówno filozofii procesualnej, jak i pragmatyzmu, po czym prezentuje się wnioski wypływające z jego idei dla teorii i praktyki zarządzania jakością w organizacjach usługowych. W końcowej części artykułu autorka wskazuje na praktyczne ograniczenia sugerowanych rozwiązań metodologicznych i wysuwa propozycje kierunku rozwoju dalszych badań nad teorią omawianej dziedziny.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6064
Collections
  • 2004, Studia Politologica 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image