Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzarnomska, Beatapl_PL
dc.date.accessioned2019-10-09T08:25:53Z
dc.date.available2019-10-09T08:25:53Z
dc.date.issued1987
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1987, Z. 113, Prace Romanistyczne 2, s. [165]-187pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6148
dc.description.abstractArtykuł podejmuje jeden z aspektów gry prowadzonej przez Jorge Luisa Borgesa z wirtualnym odbiorcą. Autorka wyróżnia cztery typy technik narracyjnych stosowanych w prozie borgesowskiej, których celem ma być dezorientacja odbiorcy i zachwianie jego horyzontu oczekiwań, a mianowicie: 1) aluzje intertekstualne do tekstów rzeczywistych oraz do tekstów fikcyjnych; 2) regulację informacji narracyjnej; 3) narrację przypuszczeniową; 4) niejednoznaczność typologiczną. Analizie tej ostatniej techniki poświęcony jest artykuł. Za materiał analityczny posłużyły opowiadania z dwóch zbiorów Fikcje i Alef. Rozróżniwszy w prozie Borgesa trzy typy matryc afabulacyjnych (1) opowiadania fantastyczne; 2) opowiadania kryminalne, w ich dwóch odmianach – „czystego” kryminału oraz thrillera; opowiadania realistyczne), autorka przeprowadza analizę opowiadań zgrupowanych w trzech wymienionych typach gatunkowych. Czyni to celem wykazania obecności w nich odstępstw od reguł niweczących skutecznie ich czystość gatunkową. Odstępstwa te służą jako element gry z oczekiwaniami wirtualnego odbiorcy. Osobnym, choć bezpośrednio związanym z niejednoznacznością typologicznej kwalifikacji, problemem jest kwestia bliskiej filiacji opowiadań borgesowskich z esejem. Konkluzja zawiera szersze refleksje nad istotą tej dialogicznej gry. Chodzi w nich o rozstrzygnięcie pytania, czy jej zamierzenia są czysto ludyczne, czy też stanowią one logiczną konsekwencję borgesowskiej filozofii literatury.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleL’ambiguité typologique dans la prose narrative de J. L. Borges en fonction du lecteur implicitefr_FR
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord