• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

L’ambiguité typologique dans la prose narrative de J. L. Borges en fonction du lecteur implicite

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
L’ambiguité typologique... (976.1KB)
Autor:
Czarnomska, Beata
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1987, Z. 113, Prace Romanistyczne 2, s. [165]-187
Język: fr
Data: 1987
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Artykuł podejmuje jeden z aspektów gry prowadzonej przez Jorge Luisa Borgesa z wirtualnym odbiorcą. Autorka wyróżnia cztery typy technik narracyjnych stosowanych w prozie borgesowskiej, których celem ma być dezorientacja odbiorcy i zachwianie jego horyzontu oczekiwań, a mianowicie: 1) aluzje intertekstualne do tekstów rzeczywistych oraz do tekstów fikcyjnych; 2) regulację informacji narracyjnej; 3) narrację przypuszczeniową; 4) niejednoznaczność typologiczną. Analizie tej ostatniej techniki poświęcony jest artykuł. Za materiał analityczny posłużyły opowiadania z dwóch zbiorów Fikcje i Alef. Rozróżniwszy w prozie Borgesa trzy typy matryc afabulacyjnych (1) opowiadania fantastyczne; 2) opowiadania kryminalne, w ich dwóch odmianach – „czystego” kryminału oraz thrillera; opowiadania realistyczne), autorka przeprowadza analizę opowiadań zgrupowanych w trzech wymienionych typach gatunkowych. Czyni to celem wykazania obecności w nich odstępstw od reguł niweczących skutecznie ich czystość gatunkową. Odstępstwa te służą jako element gry z oczekiwaniami wirtualnego odbiorcy. Osobnym, choć bezpośrednio związanym z niejednoznacznością typologicznej kwalifikacji, problemem jest kwestia bliskiej filiacji opowiadań borgesowskich z esejem. Konkluzja zawiera szersze refleksje nad istotą tej dialogicznej gry. Chodzi w nich o rozstrzygnięcie pytania, czy jej zamierzenia są czysto ludyczne, czy też stanowią one logiczną konsekwencję borgesowskiej filozofii literatury.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6148
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Romanistyczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image