Poczucie nierealności i jego konteksty. Fenomenologiczne aspekty procesów dysocjacyjnych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mudyń, Krzysztof
ISSN:
2084-5596
2450-1271
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123, Studia Psychologica 5 (2012), s. [85]-100
Język: pl
Słowa kluczowe:
poczucie nierealnościsytuacyjne konteksty „nierealności”
procesy dysocjacyjne
dysocjacja vs asocjacja
feeling of unreality
situational contexts of “unreality”
dissociative processes
dissociation vs. association
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule zostaną przedstawione oraz przedyskutowane różnorodne konteksty poczucia
nierealności, traktowanego jako symptom procesów dysocjacyjnych. Szukając wspólnego
mianownika takich przeżyć, autor stara się powiązać tradycję psychopatologiczną z niepatologicznymi
przejawami poczucia nierealności w codziennym życiu, w literaturze pięknej, jak
również w kontekście badań nad zmienionymi stanami świadomości. W nawiązaniu do koncepcji
„kierowanej dysocjacji” (Edges 2004) oraz tzw. „potrójnej dysocjacji” (jedna z technik
terapeutycznych wykorzystywanych w NLP) autor podkreśla adaptacyjne aspekty procesów
dysocjacyjnych. Na koniec stawia pytanie: W jaki sposób powinniśmy opisywać, rozpoznawać
oraz rozumieć stan przeciwny, kiedy to pozostajemy w „całkowitej asocjacji” z aktualnie
zachodzącymi procesami psychicznymi? Diversity of contexts of the feeling of unreality, regarded as a phenomenological symptom
of dissociative processes, is presented and discussed in the article. Seeking for the common
denominator of such experiences, the author aims to relate the psychopathological tradition
and non-pathological appearances of the feeling of unreality in everyday life, in the classics,
as well as in relation to the research on altered states of consciousness. With reference to the
concept of “directed dissociation” (Edges 2004) and the so-called “three place dissociation”
(a therapeutic technique used in NLP), the author emphasizes adaptive aspects of dissociative
processes. Finally, he poses a question: how should we describe, identify and understand
the state of “being in complete association” with (currently taking place) mental processes?