Prezentacja systemu gramatycznego i ćwiczenia gramatyczne w materiałach dydaktycznych do nauczania języka angielskiego i rosyjskiego w uczelniach medycznych : stan obecny i perspektywy optymalizacji
Autor:
Donesch-Jeżo, Ewa
Promotor:
Henzel, Janusz
Język: pl
Słowa kluczowe:
glottodydaktykaewaluacja
język obcy specjalistyczny
kompetencja językowa
kompetencja komunikacyjna
glottodidactics
evaluation
foreign specialist language
linguistic competence
communicative competence
Data: 2004
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dra hab. prof. A P Janusza Henzla.Streszczenie
Głównym celem badawczym rozprawy jest analiza podejścia do kształtowania obcojęzycznej kompetencji językowej w materiałach glottodydaktycznych do nauczania języka angielskiego i rosyjskiego w uczelniach medycznych w konfrontacji ze współcześnie dominującą teorią nauczania języków obcych. Rozprawa podzielona jest na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W pierwszej części przedstawiono: (1) podstawowe zasady preparacji i ewaluacji podręczników do nauki języków obcych z uwzględnieniem teoretycznych założeń i wytycznych podejścia do nauczania języka obcego dla celów specjalistycznych ESP/LSP; (2) ogólny zakres zagadnień, którymi zajmuje się współczesna glottodydaktyka wraz z charakterystyką współczesnych metod i podejść w nauczaniu języków obcych; (3) rola i znaczenie gramatyki w akwizycji języka obcego wraz z omówieniem procedur dydaktycznych i technik stosowanych w kształtowaniu obcojęzycznej kompetencji językowej. Część druga zawiera (1) analizę podręczników i skryptów do nauki języka angielskiego i rosyjskiego pod kątem sposobów prezentacji materiału gramatycznego i rodzajów stosowanych w nich ćwiczeń gramatycznych. Analiza ta przeprowadzona została w oparciu o kryteria w formie listy pytań kontrolnych; (2) własne propozycje w zakresie prezentacji materiału gramatycznego i ćwiczeń gramatycznych, mających na celu zwiększenie efektywności przyswajania materiału gramatycznego niezbędnego do percepcji i produkcji tekstów obcojęzycznych. Rozprawę zamykają wnioski końcowe wynikające z zagadnień poruszanych w rozprawie i stanowiących jej całościowe podsumowanie. The aim of dissertation is analysis of the approach to the development of the linguistic competence in the glottodidactic materials for teaching English and Russian languages in medical colleges. The dissertation is divided into two main parts: theoretical and practical. In the first part the following problems are presented: (1) basic principles of preparation and evaluation of foreign language teaching materials, including the theoretical assumptions and directions in teaching languages for specific purposes ESP/LSP; (2) the main problems with which glottodidactics is concerned with characteristics of contemporary methods and approaches in foreign language teaching; (3) the role and function of the foreign language grammar in the process of foreign language acquisition and the didactic techniques and procedures used in the formation of linguistic competence. The second part comprises (1) analysis of textbooks for teaching English and Russian languages from the point of view of ways of grammar system presentation and types of grammar exercises comprised in them. The analysis was carried out on the basis of the criteria in the form of a checklist; (2) own propositions of the grammar material presentation and grammar exercises the aim of which is increasing the effectiveness in the acquisition of the grammar indispensable for perception and production of texts in the foreign language. The thesis is terminated with the conclusions emerging from the issues dealt with in the dissertation.