• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sytuacje komunikacyjne szkolnej lektury (o zastosowaniach pojęcia)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Sytuacje komunikacyjne... (889.8KB)
Autor:
Uryga, Zenon
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1990, Z. 133, Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 4, s. 55-74
Język: pl
Data: 1990
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The author begins with the critical analysis of these sociological-and- literary expressions of a situation of communication in the teaching of literature which construct its generalizing scheme, opposite to other possibilities of reading, such as the situation of play, that of cultural advancement, that of a "love-affair with a text", etc. He takes into consideration such an evolution of these attitudes towards the institutional situation of school reading which leads from a relatively advantageous formula of "a situation of the associating with literature" (S. Żółkiewski) to that of "a situation of the realization of the social role of a pupil" (W. Dynak) which may be characterized in the negative and stresses in the first place the element of compulsion in school reading. The author thinks that such notions subsequent to the historical-and-sociological looking at the ways of the functioning of literary culture do not provide the theory of didactics with necessary support. He proclaims himself in favour of the approach which differentiates both the description and typology of situations of communication in school reading on the base of their empirical analysis in the microscale of the field of didactic interactions. He presents preliminary proposals of such typologies which consider the extent of the mediation and formalization of the contact between a consigner and a receiver of a literary work, the nature of connections between the partners of a dialogue during a lesson, and a teacher's outlook as to different educational values.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6477
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image