Artykuły naukowe (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 161-180 z 562
-
Funkcjonowanie dziecka z epilepsją w przestrzeni szkolnej
(2015)Epilepsy is a nervous system disorder, which is characterized by a complex and often quite complicated etiology. The essence of the disorders is an incorrect bioelectric brain function, which leads to the occurrence of ... -
Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna w procesie rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością
(2015)This article presents the role and importance of counseling and psychological and pedagogical help in the process of rehabilitation of children with disabilities. The first part of the article focuses on explaining such ... -
Postawy rodzicielskie matek a zachowania przystosowawcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
(2015)The article is about the dependence between parental attitudes of mothers and adaptability of children with mental disability in preschool age. The first part comprises the theoretical reflections on the meaning of ... -
Wykorzystanie metody EEG biofeedback w procesie wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami
(2015)The theoretical part of the work presents the basic information on the method of biofeedback as a way to support the development of children and adolescents with special needs. The practical part presents the opinions ... -
Wspomaganie rozwoju – przemiany terminologiczne
(2015)The article focuses on the theoretical approach of the subject literature overview on the topic of the understanding of the term “development support”. The definition of the term “development support” is dependent on the ... -
Wspomaganie rodziny dziecka w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w rozwoju kompetencji komunikacyjnych
(2014)Supporting the development of communicative competencies of children with moderate mental retardation by the family environment is extremely important for the course of the logopedic therapy. The necessity of continuous ... -
W jaki sposób można wspomagać rozwój umiejętności podzielania uwagi przez głuche dziecko słyszących rodziców?
(2014)The phenomenon of joined attention, i.e. the ability to coordinate attention between the objects of joined attention and another person, is important for the social, cognitive, and emotional development of a deaf and ... -
Rola i działanie placówek integracyjnych w obliczu oczekiwań rodziców dziecka z niepełnosprawnością
(2014)Over the last years, the topic of integration of disabled people has gained popularity. The author of the article suggests looking at the idea of integration in two ways – firstly, as the possibility of a fuller development ... -
Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
(2014)The article is an introduction to the problem of education of children with a visual disability in the light of the educational law. It refers to forms of education such as segregationist and integrated education of ... -
Transakcyjny wymiar komunikacji. Umiejętność rozmowy u dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi – fundamentalną wartością życia rodziny
(2014)The perceived quality of life in the family depends on the conscious cooperation between the people who form it. An indispensible condition of cooperation is proper contact. Conversation is a tool for coming into contact ... -
Uczestnictwo dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni architektonicznej a funkcja socjologiczna rodziny
(2014)The article discusses the problem of relations between the physical, architectural, and social space in the context of the family and of the development of a child with special educational needs. It defines the notion ... -
Semantyczna relewancja w zakresie pojęć: CZĘŚĆ i CAŁOŚĆ w dyskursie wczesnoszkolnym
(2008)The paper is an attempt to show linguistic manifestations of relevance of semantic parametrization of the world in written discourse of pupils at the early school age (the first and second forms). Reconstruction of an ... -
Spotkanie jako element strukturacji społecznej w ujęciu A. Giddensa. Konteksty edukacyjne
(2008)The article is an attempt at applying the ideas of A. Giddens, a British sociologist, in educational research. The core of his structuration theory is the reality of encounter, in a multidimensional approach. For Giddens, ... -
Nauczanie a profesja (anglosaski punkt widzenia)
(2008)The article concerns the question whether teaching can be a profession. In Polish, such wording of the problem seems artificial, since the words: profession, occupation, trade, are treated as synonyms. Therefore the ... -
O sztuce nauczania
(2008)In the article, the author attempts to answer two basic questions: what should the realization of the art of teaching consist in, and how can it be told whether a teacher only practices the craft of teaching, or actually ... -
Strategia i prognoza rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020 – zadania nauk pedagogicznych
(2008)The author of the article presents the strategy of development for Polish education, accepted by the “Poland 2000 Plus” Forecast Committee, affiliated with the Presidium of PAN (the Polish Academy of Sciences) , in ... -
Samotność podmiotu ponowoczesnego
(2008)The present article is a reflection on solitude, perceived as human fundamental experience related to the nature of being, i.e. ontologically, and understood as a certain mode of existence, i.e. ontically. Ontological ... -
Problematyka edukacyjna we współczesnej debacie publicznej
(2008)The rise in social status of education is a characteristic of our time. It is determined by a complex network of various conditions, of which the most prominent are: democratic transformations in the modern world, dynamic ... -
Culture shock from the point of view of management psychology
(2008)Artykuł przedstawia analizę zjawiska szoku kulturowego, jako znaczącego czynnika wpływającego na życie zawodowe i osobiste jednostki we współczesnym świecie ery globalizacji, z perspektywy psychologii zarządzania. Autorka ... -
Co dalej z wychowaniem plastycznym?
(2008)The text presents the problem of disregarding the teaching of artistic skills in primary schools and highlights the negative influence of this situation on the culture of society in general.