Botanika ogólna : struktura treści programowych : materiały dla studentów I roku biologii
View/ Open
Author:
Rozmus, Mieczysław
Drewniak, Maria
Kornaś, Andrzej
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-86841-48-6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
botanikabotanika ogólna
materiały dla studentów I roku biologii
Date: 1996
Metadata
Show full item recordAbstract
Na rynku księgarskim spotykamy wiele pozycji z dziedziny botaniki. Są to doskonałe podręczniki akademickie, monografie, klucze do oznaczania roślin, albumy oraz skrypty. W tej sytuacji pisanie kolejnego podręcznika mijałoby się z celem.
Studenci I roku studiów rekrutują się z różnych środowisk, z różnych szkół średnich i na ogół cechuje ich wysoki stopień nieuporządkowana wiedzy botanicznej. Posiadają dość ubogi aparat pojęciowy. Wykazują znaczną nieporadność w definiowaniu zjawisk botanicznych, w samodzielnym zdobywaniu informacji naukowych, zbyt mały stopień ich zrozumienia, by wiedzę tę mogli później przetransponować na poziom szkoły podstawowej czy średniej.
Obowiązujący program nauczania botaniki ogólnej jest z konieczności bardzo obszerny, a jego realizacja skondensowana jest też z konieczności w zimowym semestrze I roku studiów. W tej sytuacji dla ułatwienia procesu nauczania i studiowania podjęliśmy próbę przedstawienia studentom ustrukturyzowanych treści nauczania we właściwej kolejności. Wskazując gdzie było to możliwe na związki pomiędzy budową i funkcjami, budową, funkcją i środowiskiem, a także na sprawiające studentom trudność procesy rozmnażania i przemiany pokoleń w świecie roślin. Struktury poszczególnych treści programowych są uproszczone, jednak student jest odsyłany do literatury, gdzie na odpowiednich stronach znajdzie potrzebną wiedzę. Zasadnicze pojęcia botaniczne potrzebne do opanowania tych treści zostały w jasny sposób zdefiniowane.
Pierwsza wersja tego opracowania była gotowa i testowana na zajęciach z botaniki już 10 lat temu. Uzyskane wyniki świadczą, iż tak przygotowany materiał był dobrą pomocą dydaktyczną, prowadził do optymalizacji struktury wiedzy botanicznej studentów.
Obecna wersja została uzupełniona i zmodyfikowana stosownie do aktualnych potrzeb. Na końcu opracowania zamieszczamy też wymagania egzaminacyjne. Wybór literatury pozostawiamy czytelnikowi.