Żywioł i ślad w sztuce Piotra Jargusza
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Solewski, Rafał
Źródło: Obrazy uliczne Piotra Jargusza : sztuka w przestrzeni społecznej / redakcja Rafał Solewski. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019. - S. 28-43
Język: pl
Słowa kluczowe:
dzieło sztukimalarstwo
obraz
roszczenie
sztuka społeczna
ślad
żywioł
work of art
painting
piece of painting
social art
trace
element
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Tekst wskazuje na wielość obszarów artystycznego działania Piotra Jargusza i nazywa je żywiołami.
Podkreśla, że nie są to tradycyjne cztery żywioły, ale że ich liczba jest niezliczona. Autor
koncentruje się na wybranych spośród „żywiołów” sztuce społecznej i malarstwie, których
przykłady przytacza. Metafora żywiołów pozwala na wskazanie powiązań tych dziedzin i wydobycie
znaczenia „zdegradowanego” stylu malarstwa na „zwykłym” papierze pakowym jako
wezwania do pozostawienia śladu w postaci dzieła sztuki, wykraczającego poza performatywną
sztukę społeczną, roszczącą sobie prawo do opanowania żywiołów rozumianych różnorako,
w stronę metafizyki. The text indicates the multiplicity of the artistic activity of Piotr Jargusza and calls
it elements. It emphasizes that these are not the traditional four elements, but that
their number is countless. The author focuses on some of the “elements” – social art
and painting, examples of which he mentions. The metaphor of elements allows to
identify the links of these areas and to extract the meaning of the “degraded” style
of painting on an “ordinary” packaging paper as a call to leave a trace in the form of
a piece of art going beyond the performative social art, claiming the right to master
the elements understood in different ways towards metaphysics.