Obrazy Uliczne
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Plińska, Weronika
Źródło: Obrazy uliczne Piotra Jargusza : sztuka w przestrzeni społecznej / redakcja Rafał Solewski. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019. - S. 232-249
Język: pl
Słowa kluczowe:
sztuka w przestrzeni publicznejobrazy uliczne
słabe obrazy
antropologia sztuki
spór o obrazy
art in public space
street paintings
weak paintings
art anthropology
dispute over paintings
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
„Zawładnąłem wszystkimi krajobrazami, jakie tylko są możliwe…” (A. Rimbaud). Fenomen
Obrazów ulicznych Piotra Jargusza w świetle sporów o obrazy w polskiej kulturze wizualnej po
1989 roku.
Artykuł jest raportem z badań terenowych i, jako taki, opisuje fenomen Obrazów ulicznych
Piotra Jargusza, analizowany z perspektywy badań nad kulturą wizualnej potransformacyjnej
Polski. Autorka odwołuje się m.in. do pojęcia ikonosfery Mieczysława Porębskiego i przywołuje
koncepcję „słabych obrazów” sformułowaną przez Łukasza Zarembę. Widziany z tej
perspektywy cykl Obrazy Uliczne jest ciekawą realizacją awangardowego postulatu badawczego
sformułowanego przez Porębskiego, wprowadzeniem bardziej tradycyjnej formy ekspresji
wizualnej — obrazu malarskiego — w nową przestrzeń dialogu z innymi klasami obrazów. “I was the master of all possible landscapes...” (A. Rimbaud). The phenomenon of
“Street paintings” by Piotr Jargusz in light of the disputes over paintings in Polish
visual culture after 1989.
The article is a report on field research and as such describes the phenomenon of
“Street Paintings” by Piotr Jargusz, analyzed from the perspective of research on
the visual culture of post-transformation Poland. The author refers to, among others,
Mieczysław Porębski’s concept of iconosphere and recalls the concept of “weak
paintings” formulated by Łukasz Zaremba. Viewed from this perspective, the cycle
“Street Paintings” is an interesting realization of an avant-garde research postulate
by Porębski, an implementation of a more traditional form of visual expression —
painting — in a new space of a dialogue with other classes of images.