Widzenie jest światłem, czyli malarska kosmogonia Piotra Jargusza
View/ Open
Author:
Stankiewicz, Sebastian
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Obrazy uliczne Piotra Jargusza : sztuka w przestrzeni społecznej / redakcja Rafał Solewski. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019. - S. 250-273
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
apofatycznośćBóg
chrześcijaństwo
ikona
malarstwo integralne
metafizyka
Piotr Jargusz
widzialne/niewidzialne
apophatism
God
Christianity
icon
integral painting
metaphysics
Piotr Jargusz
visible/invisible
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
Wielowymiarowość malarstwa i postawy artystycznej Piotra Jargusza wymykają się współczesnym
historyczno-artystycznym systematyzacjom, w ramach których próbuje się dokonać
ich opisu. Można w tym przypadku wprawdzie wskazywać na mniej lub bardziej oczywiste
afiliacje świadczące o różnych nawiązaniach, kontynuacjach oraz ewolucji, jednak odrębność
formuły artysty zdaje się rozsadzać te konstrukcje. Tekst jest próbą przedstawienia wizji
twórczości artysty w perspektywie idei malarstwa integralnego, apofatycznego charakteru
metod artystycznych oraz kluczowej idei widzenia odsłaniającej utajone porządki i struktury
rzeczywistości oraz fizykę praw nimi rządzących. The multidimensionality of Piotr Jargusz’s painting and artistic attitude elude contemporary
historical and artistic systematization by which an attempt to describe
them is made. In this case, it is possible to point to more or less obvious affiliations
showing different references, continuations, and evolution, but the otherness of the
artist’s formula seems to blow up these constructions. The text is an attempt to present
the artist’s vision in the perspective of the idea of integral painting, the apophatic
character of artistic methods and the key idea of seeing that reveals hidden orders
and structures of reality and the laws of physics governing them.