Obrazy rozklejam, obrazy rozdaję
Author:
Jargusz, Piotr
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Obrazy uliczne Piotra Jargusza : sztuka w przestrzeni społecznej / redakcja Rafał Solewski. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019. - S. 274-306
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Obrazy Uliczne Piotra Jarguszasztuka w przestrzeni społecznej
aktywizm miejski
Street art
sztuka polska
artyści krakowscy
Street paintings by Piotr Jargusz
art in social space
urban activism
street art
Polish art
Krakow artists
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
Obrazy rozklejam. Obrazy rozdaję… są prywatną refleksją malarza realizującego projekty artystyczne
w przestrzeni społecznej. Autor obrazów rozklejanych na ulicznych słupach ogłoszeniowych
pisze o unikalnej sytuacji, jaką jest malowanie obrazów i o ważności dialogu, który
prowadzi za pośrednictwem obrazów sam z sobą i z „przypadkowym przechodniem”. Tekst jest
o malarstwie totalnym — o malowaniu obrazów w akcie samopoznania i doświadczania. Od
lat pokazywane na ulicach miast obrazy tworzą ważne sytuacje: urealniają ideał spotkania artysty
i oglądającego. Wszystkie projekty, między innymi: Święta Polskie, Bóg się rodzi, Wielkanoc/
Wielka moc, Umarli wstaną (Kraków 2009–2011), Kobieta i mężczyzna — Opowieści egzystencjalne
(Kraków 2011),Viatoris (Warszawa, Puszcza Białowieska – Teremiski, Moskwa – Syberia, Berlin,
2011–2014), Dziady (Wilno 2015), W poszukiwaniu wspólnego języka (Kraków 2015), Opisanie Polski
według Łukasza Kromera (Biecz 2016), Głód (Huculszczyzna i Zakarpacie, Huszt, Mukaczewo,
a także Kraków, Wilno i Wiedeń 2016–2017), Zło (Podkamień, Kamieniec Podolski – Ukraina
2018), Autobiografia (Kraków 2018–2019 ) czy Żywa Woda (Krynica Zdrój, Bardejów 2019) są
intymnym zapisem doświadczenia, ale jednocześnie procesem oswajania, ogarniania, zdobywaniem
przestrzeni miasta dla dialogu. Autor porusza też temat dokumentowania sztuki
efemerycznej. I post up paintings. I hand out paintings... is a private reflection of the painter realizing
artistic projects in the social space. The author of paintings posted on advertising
poles writes about the unique situation of painting images and the importance
of dialogue he holds through the images with himself and a “random
passer-by”. The text is about total painting — about painting images in the act of
self-discovery and experiencing. Paintings exhibited in the streets of cities for years
create important situations: they make real the ideal meeting of an artist and a beholder.
All projects, including: Święta Polskie, Bóg się rodzi, Wielkanoc/Wielka moc,
Umarli wstaną (Krakow 2009–2011), Kobieta i mężczyzna — Opowieści egzystencjalne
(Krakow 2011), Viatoris (Warsaw, Puszcza Białowieska – Teremiski, Moscow – Syberia,
Berlin, 2011–2014), Dziady (Vilnius 2015), W poszukiwaniu wspólnego języka (Krakow
2015), Opisanie Polski według Łukasza Kromera (Biecz 2016), Głód (Huculszczyzna
and Zakarpacie, Huszt, Mukaczewo, also Krakow, Vilnius and Vienna 2016–2017), Zło
(Pidkamin, Kamianets-Podilskyi – Ukraine 2018), Autobiografia (Krakow 2018–2019)
and Żywa Woda (Krynica Zdrój, Bardejów 2019) are an intimate record of an experience,
but at the same time a process of taming, embracing, seizing the space of the
city for dialogue. The author also talks about documenting ephemeric art