• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia
  • 2005, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia
  • 2005, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Szkoła Szymona Askenazego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Szkoła Szymona Askenazego (292.9KB)
Autor:
Maternicki, Jerzy
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 29, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1 (2005), s. [96]-109
Język: pl
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Szymon Askenazy (1865-1935) was not only a prominent researcher of the history of Poland in the 18th and 19th centuries, but also a great university teacher. As a docent (since 1897), then university professor (since 1902), and finally full professor of the Lvov University (since 1907), he gathered around him a big group of students and researchers of the younger generation who were interested in contemporary history, and in particular post- partitioned Polish history. Many of them continued the Master’s work, living his conviction in a particular role of history and historians in the life of the nation. S. Askenazy’s school, like its Master himself, focused on political events frequently associated with the activity of outstanding individuals. Its great representatives were Włodzimierz Dzwonkowski, Natalia Gąsiorowska, Janusz Iwaszkiewicz, Władysław Konopczyński, Marian Kukieł, Emil Kipa, Henryk Mościcki, Bronisław Pawłowski and Adam M. Skałkowski. Askenazy’s disciples, following their Master, played a considerable role in reviving the drive for Polish independence in the period preceding the outbreak of World War I. Consequently, many of them took chairs at Polish universities.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7049
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2005, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image