The use of biofeedback technical devices in pedagogical practice and therapy
View/ Open
Author:
Noga, Henryk
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 52, Studia Technica 2 (2008), s. [136]-142
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2008
Metadata
Show full item recordAbstract
System Biofeedback rozumiany jest jako technika korzystania z informacyjnej roli pomiaru
elektronicznego, w skład którego wchodzi aparatura elektroniczna służąca do wzmacniania,
monitorowania i oceny reakcji fizjologicznych zachodzących w organizmie ludzkim bez udziału
jego świadomości. Istotą tego pomiaru jest modyfikacja przy pomocy samokontroli zaburzonego
zachowania warunkowanego autonomicznym układem nerwowym.
Psychologowie definiują samokontrolę jako inicjowany przez człowieka proces, za
pośrednictwem którego chce on osiągnąć zbieżność między własnym funkcjonowaniem
a standardami wewnętrznymi (osobistymi) bądź zewnętrznymi (nieosobistymi). Jej celem jest
bezpośrednia zmiana autonomicznych procesów fizjologicznych, w efekcie, ograniczenie znaczenia
intensywności reakcji fizjologicznych towarzyszących im emocji może powodować
ograniczenie ich istotności dla człowieka. Ważne jest również to, że każdej emocji towarzyszy
zachwianie równowagi fizjologicznej.