• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Sociologica
  • 2008, Studia Sociologica 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Sociologica
  • 2008, Studia Sociologica 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Socjologiczny wymiar logopedii

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Socjologiczny wymiar logopedii (732.2KB)
Autor:
Żywot, Anna
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 54, Studia Sociologica 2 (2008), s. [84]-91
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Calling for a multidisciplinary approach to logopedics, the present article follows the – so important nowadays - currents of cognitive science, which propose a holistic view of the questions of mind and cognition in general. The thesis of the article is the necessity of taking into account the sociological aspects of language acquisition and speech disorders mechanisms in teaching and practice of logopedics. The basic assumption is that an individual acquires language in the process of socialization, but at the same time this process is not possible without the development of speech. Therefore subsequent stages of socialization, with a special emphasis on language development, are presented, (according to G.H. Mead and E. Erikson), and the connection is shown between these sociological theories and the subject of logopedic research. It is also shown that disintegration of the language system, due to brain damage resulting from an accident or illness, becomes not only a medical or logopedic problem, but, to a great extent, a sociological one, associated with pathological functioning of the patient in the society. The article thus treats language behaviour as a part of social behaviour in general, and proposes that the issues of speech development and its disorders should be examined in this context.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7292
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Sociologica 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image