• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pajdocentryczne środki poetyckie

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Pajdocentryczne środki poetyckie (702.4KB)
Autor:
Ostasz, Maria
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 25, Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 3 (2005), s. [194]-212
Język: pl
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The article discusses the ever present animisation and personification found in the literature addressed to children, which comprises broad domains of the psychological and physical life. Cosmos is endowed with an awareness of its existence, with abilities to think and speak, and moreover with dreams, desires, and longings. The trick of anthropomorphization, i.e. presentation of things, animals, and phenomena in human form, or personification consisting in giving them human features, has a distinct nature here: it makes them alike children, and their behaviour is a reflection of the child’s reactions and behaviour. The pragmatic aspect of anthropomorphization and personification is “the reader’s making him/herself at home” in the portrayed world which is either brought closer to the reader, or the reader becomes equal with the phenomena of the cosmos. Such a way of creation is applied by all authors writing for children, though, of course to various degrees. As the anthropomorphized world (of things, phenomena, animals) still retains its features inherent to its kind, the course of action is always surprising and interesting. What turned out to be rather complicated was exposing and describing the particular functions and methods of animisation, personification, or de-personification in the world depicted in the selected works, because they often constitute a creative unity. While analysis and interpretation prove that that they are connected with the poetic role of the theme of family, the literary character - child, with the props of its autonomous cosmos, with the distinctness of perception and creation of the child’s world of imagination. Thus, in this outline, animisation and personification were discussed in the aspect of the distinctive features of literary reality virtualising the little reader.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7330
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2005, Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 3
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image