Krytyka tekstów wartościujących (oceniających) twórczość Elżbiety Drużbackiej w ujęciu językoznawczym
Author:
Rittel, Teodozja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 26, Studia Historicolitteraria 5 (2005), s. [18]-29
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2005
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The article comprises evaluation of Elżbieta Druzbacka’s texts demonstrated in linguistic and textual approach. It
is an evaluation realised in the dichotomy of “positive” - “negative”, expressed through adjectives “good” - “bad”,
“true” - “false”, and “active” - “inactive” - as evaluation of literary pieces or/and behaviour of people. In
critical poetics of Druzbacka’s texts, there are eight types of evaluation in the opposition of: “good” - “bad”,
“beautiful” - “ugly”, “true” - “false” and “active” - “passive”. Subseąuently, it goes as: “operational” and
“necessary”; evaluation of “novelties”; evaluation within the framework of “hypothetical judgement”; parametric
evaluation of “weighing features”; evaluation “metaphoric - axiologi- cal”; evaluation “expressive - enthusiastic”
and evaluation “expressive - obseąuious’ and evaluation “extratextual - non-systemic” with a positive or negative
evaluation of people’s behaviour, e.g. publishers’, copyists’ of Druzbacka’s texts; and also “cognitive” (positive
or negative) evaluation which was signalled in the titles of reviews.