• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koneczny o dramatach Wyspiańskiego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Koneczny o dramatach Wyspiańskiego (470.5KB)
Autor:
Gajda, Kazimierz
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 26, Studia Historicolitteraria 5 (2005), s. [85]-93
Język: pl
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Feliks Koneczny, a Slavic historian, in the years 1896-1905 in Przegląd Polski, reviewed Cracovian performances of the following dramas by Stanisław Wyspiański: Warszawianka, Lelewel, Wesele, Wyzwolenie, Protesilas i Laodamia, Bolesław Śmiały. As a supporter of the scholarly criticism and traditional genealogy, he had many reservations about them, primarily considering the plot. However, he considered Wyspiański an outstanding writer, and he wrote about Wesele (Wedding) that “it will not only remain in memory for long, but forever”. A reference point of the discussed plays were their dramatic properties: “literary value” (aesthetic tonę, expectancy of precise ideas and morał messages), “texture” (composition and form of the message), “scenie value” (theatrical “craft”). With reference to the discussed works Koneczny, the rationalist, took on programme and subject attitude. First, he summarised the analysed works, then researched how the foregoing categories were present in them. A particular attention was given to the function of new Wesele texture, which enabled the creation of the realistic and fantasy world. If he traced any aberration from the normative axiology, such as apparent gaps in the arrangement of subject theme (Lelewel), or inconvincing, according to him, combination of plots (Bolesław Śmiały), he practised critiąue as analysis of faults simultaneously indicating a way to eradicate those “deficiencies”.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7360
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2005, Studia Historicolitteraria 5
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image