Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGajda, Kazimierzpl_PL
dc.date.accessioned2020-06-18T14:44:22Z
dc.date.available2020-06-18T14:44:22Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 26, Studia Historicolitteraria 5 (2005), s. [85]-93pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/7360
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractFeliks Koneczny, a Slavic historian, in the years 1896-1905 in Przegląd Polski, reviewed Cracovian performances of the following dramas by Stanisław Wyspiański: Warszawianka, Lelewel, Wesele, Wyzwolenie, Protesilas i Laodamia, Bolesław Śmiały. As a supporter of the scholarly criticism and traditional genealogy, he had many reservations about them, primarily considering the plot. However, he considered Wyspiański an outstanding writer, and he wrote about Wesele (Wedding) that “it will not only remain in memory for long, but forever”. A reference point of the discussed plays were their dramatic properties: “literary value” (aesthetic tonę, expectancy of precise ideas and morał messages), “texture” (composition and form of the message), “scenie value” (theatrical “craft”). With reference to the discussed works Koneczny, the rationalist, took on programme and subject attitude. First, he summarised the analysed works, then researched how the foregoing categories were present in them. A particular attention was given to the function of new Wesele texture, which enabled the creation of the realistic and fantasy world. If he traced any aberration from the normative axiology, such as apparent gaps in the arrangement of subject theme (Lelewel), or inconvincing, according to him, combination of plots (Bolesław Śmiały), he practised critiąue as analysis of faults simultaneously indicating a way to eradicate those “deficiencies”.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.titleKoneczny o dramatach Wyspiańskiegopl_PL
dc.title.alternativeKoneczny on Wyspiański's Dramasen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord