„Społeczeństwo na deskach teatru" - koncepcja Ervinga Goffmana a lingwistyka kognitywna
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Marczyk, Krzysztof
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 35, Studia Sociologica 1 (2006), s. [43]-57
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article explores the problem of functioning of the “cultureme” - a cultural metaphor of the world perceived as
a linguistic theatre - the cognitivistic notion apparatus has served to analyse the functioning of a metaphor in
the sociological theory of interactionism described in Erving Goffman’s work The Presentation of Self in Everyday
Life. A result of the analysis is finding the so called loci communes, i.e. “common places”, topoi - Shakespeare’s
common life theatre, which at the same time attests to the interdisciplinary dialogue between linguistics and
sociology. Goffman needed to refer human life to the theatre not only as a sociologist creating a theory and
requiring a descriptive tool, but also as a man who participates in the interaction process himself. Thus, for
Goffman, theatre puts social reality in order; it is an “indispensable condition to experience it and to know it”,
and at the same time, it constitutes the point of departure to create a universal theory bases on the cultureme.