• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kobiety w rodzinnej biografii Hanny Malewskiej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Kobiety w rodzinnej biografii... (447.3KB)
Autor:
Latawiec, Krystyna
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 37, Studia Historicolitteraria 6 (2006), s. [88]-96
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Hanna Malewska’s essay written in 1964 depicts genealogy of a “typical Polish representative of intelligentsia” starting from the Enlightenment to the 20th century. The writer presents lives of her predecessors against the historical background and social changes, especially in the 19th century. It was women who played a considerable role in those changes because they accepted the lowering of the social status of landed gentry much better than men as they did not have to maintain the illusion of “male honour” the way men did. The women showed great practical skills in household management and children’s education. In Malewska’s family essay several types of women can be found: a libertine in the Enlightenment, a religious patriot during the time of national resurrections, then a courageous positivist, a boarding school pupil, a matron, and finally a university student. The narration of Apocrypha... was based on the construction of “grafo-agrafo”, or “verbalised - nonverbalised”. Overt and covert senses, which are complementary towards each other, are transferred in anecdotes and micro stories, in which knowledge assumed is as valid as verbalised. Meta-textual commentary from the author constitutes a framework for the apocryphal story of a family history. Due to the genre category (apocrypha) adopted in the title such narrative devices as suggestion, guess, assumption, confabulation, pseudo-letter and pseudo-diary are justified.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7425
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2006, Studia Historicolitteraria 6
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image