Rekonstrukcja znaczenia pojęć przedsiębiorczość i rynek w encyklikach społecznych Jana Pawła II
Author:
Grabińska, Teresa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 38, Studia Philosophica 3 (2006), s. [3]-17
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2006
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The Catholic Church’s social teaching proves an affirmative response to the question of private ownership, however,
it does not mean the Church finds the economic system based on private sector infinitely preferable. The author
carefully examines the social message of John Paul II’s encyclicals from a particular point view, angled towards
enterprise and market. Despite His strong support for the economy which generally liberates the human enterprise,
and His appreciation of the market recognised as a place for free exchange of material goods and service only, Pope
John Paul II hesitates to point to capitalism and find it the right system to follow the rules focusing on
enterprise and market according to His understanding of the problem.