• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Językoznawcze
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Językoznawcze
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 152. Prace Językoznawcze 7. Środowiska językowo-kulturowe

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
RN-D. Z. 152. Prace Językoznawcze 7 (10.00MB)
Autor:
Zarębina, Maria
Redaktor:
Zarębina, Maria
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0860-5629
Język: pl
Data: 1992
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Tom VII Prac Językoznawczych różni się od poprzednich tym, że jest poświęcony jednemu problemowi, zapowiadanemu przez tytuł: Środowiska językowo-kulturowe. Tak sformułowany temat był przedmiotem konferencji językoznawczej zorganizowanej przez Zakład Języka Polskiego WSP w dniach 20-21 kwietnia 1990 r. w Trzemeśni k. Myślenic. Zgłosili swój udział w formie referatów pracownicy naukowi Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Śląskiego, obu uniwersytetów lubelskich, tj. KUL oraz UMCS, WSP w Kielcach, no i oczywiście WSP w Krakowie. Wygłoszone na spotkaniu referaty, obecnie przygotowane w formie artykułów, obejmuje właśnie tom VII. Jakkolwiek monotematyczny, tom ten jest wewnętrznie zróżnicowany. Wywoławczy temat różni autorzy pojęli różnie i w ten sposób niejako samorzutnie już w czasie obrad wyłoniły się trzy cykle konferencyjne, które tu kolejno nazywany. I. Uwarunkowania czasowe i terytorialne języka; II. Warianty socjalno-funkcjonalne języka; III. Język zwierciadłem kultury. W części I znajdujemy opracowania poświęcone zmianom leksykalnym w okresie życia jednostki ludzkiej (Popowska-Taborska), dalej językowi społeczności określonych geograficznie i kulturowo: Polaków na Wileńszczyźnie dziś (Kurzowa), mieszkańców Zamościa w wieku XVII (Wiśniewska). Szereg prac zajmuję się polszczyzną w otoczeniu innych języków w przeszłości: w sztambuchu z XVIII-wiecznego Torunia (Friedelówna) na tle języka niemieckiego; urzędników galicyjskich z okresu fali germanizacyjnej oraz budzenia się świadomości narodowej i językowej Rusinów (Zarębina); polszczyzną kresów wschodnich w XIX wieku, poddaną wpływom ukraińskim i białoruskim, w świetle literatury epickiej (Koniusz); wreszcie analogiczny przykład innego języka słowiańskiego, mianowicie łużyckiego w morzu niemieckim (Rzetelska-Feleszko). Referaty grupy II zajmują się środowiskowymi odmianami polszczyzny, i tak dowiadujemy się o leksyku wojennym (Schabowska); języku szkolnym, a to: o zagadnieniach diglosji w środowisku dzieci śląskich (Polański, Cząstka, Synowiec), teoretycznie o kilku rodzajach kompetencji językowej i ich stopniowym opanowywaniu przez dzieci szkolne (Rittel), o innych zagadnieniach komunikacyjnych w szkole (Śniatkowski); o sposobach językowego zachowania kobiet i mężczyzn (Handke); o formach gradacyjnych charakteryzujących środowiskowo (Majcher-Legawiec); o języku prawnym i prawniczym w staropolszczyźnie (Lizisowa). Artykuły grupy III rozważają zagadnienia kulturowe albo roztrząsając je teoretycznie, np. zagadnienie granic zasięgów formalnych stereotypów językowych (Leszczyński); problem kulturemu i jego realizacji kontekstowych (Oźdźyński), albo egzemplifikują szczegółową problematykę leksykalnie: np. materiałem oceniających nazw osobowych (Buttler); nazw botanicznych w powiązaniu ze zjawiskami kulturowymi (Wajda-Adamczykowa); imion własnych osobowych uzasadnionych socjologicznie w tekście literatury pięknej (Stachurski); słownictwa opisów górskiej przyrody, nieprzyjaznej człowiekowi u Orkana (Kobylińska), albo ilustrują szczegółową problematykę materiałem form adresatywnych stosowanych przez górali tatrzańskich u Tetmajera (Rachwał).
URI
http://hdl.handle.net/11716/7557
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Językoznawcze

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image