Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 162. Prace Socjologiczne 2
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Śnieżyński, Marian
Stawowy, Ewa
Komendera, Antoni
Redaktor:
Śnieżyński, Marian
Stawowy, Ewa
Komendera, Antoni
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-85898-07-7
ISSN: 1230-6533
Język: pl
Data: 1994
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Teza, że w Polsce oświata znajduje się w stanie permanentnej reformy, jest stwierdzeniem banalnym. Można powiedzieć
więcej, globalne przeobrażenia całego systemu społeczno-gospodarczego szczególnie wyraziście odbijają się na
kondycji polskiego szkolnictwa.
Niniejszy tom Prac Socjologicznych stanowi próbę udziału w toczącej się dyskusji nad stanem oświaty i wychowania w
naszym kraju. Jest typowym opracowaniem zbiorowym, zasadniczo monotematycznym, przedstawiającym zainteresowania
badawcze zespołu uprawiającego ściślej lub luźniej pojętą problematykę pedagogiczno-socjologiczną. Stanowi dość
różnorodną mozaikę preferencji teoretycznych, metodologicznych i warsztatowych. Grupę dominującą stanowią studia
interpretujące obecny stan oświaty i wychowania oraz próbujące zarysować wizje jego pożądanego rozwoju. Druga grupa
to opracowania diagnozujące uwarunkowania procesu dydaktycznego, ukazujące czynniki sprzyjające i hamujące jego
realizację. Na trzecią część składają się prace analizujące oświatę i wychowanie w obszarze uniwersalnych wartości
humanistycznych i demokratycznych, dotyczące zagadnień tolerancji, dialogu, partnerstwa itd.
Niniejszy tom zawiera przede wszystkim dorobek seminarium, które odbyło się w krakowskiej Wyższej Szkole
Pedagogicznej w roku szkolnym 1991/1992, a poświęcone było transformacji systemu oświatowego w Polsce. Seminarium
miało charakter interdyscyplinarny, uczestniczyli w nim w przeważającej mierze reprezentanci nauk humanistycznych.