Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 163. Prace z Dydaktyki Biologii 6
Author:
Stawiński, Wiesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Stawiński, Wiesław
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-85898-14-X
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1230-2244
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Kolejny zeszyt „Prac z Dydaktyki Biologii” składa się z dwu części. W części I zamieszczono sprawozdanie z badań dotyczących realizacji celów nauczania treści ekologicznych i zoologicznych, czynności nauczycieli i uczniów wykonywanych w toku pracy laboratoryjnej oraz uwarunkowań laboratoryjnego nauczania biologii.
Część II zawiera prace wykonywane w latach 1986-1990 w ramach resortowego problemu badawczego RPBP III - 30 „Unowocześnienie procesu dydaktycznego. Model dydaktyk szczegółowych” przez członków zespołu tematycznego VIII zajmującego się „Problemami dydaktyki biologii”. Wiążą się one logicznie z zagadnieniami poruszanymi w części I. Główny akcent został tu położony na kształtowanie umiejętności biologiczno-dydaktycznych nauczyciela oraz umiejętności biologicznych uczniów. Ostatnia z prac przedstawionych w tej części stanowi syntezę wyników badań prowadzonych przez zespół badawczy w roku 1988.
Referowane w tym zeszycie prace badawcze oparto na założeniu istnienia wielostronnych zależności między różnymi elementami systemu szkolnego oraz procesu nauczania i uczenia się biologii. Za punkt wyjścia przyjmowano w nich badania teoretyczne obejmujące zwykłe krytyczną komparatystyczną analizę literatury zagadnienia i dokumentów szkolnych (zwłaszcza programów studiów biologicznych i programów nauczania biologii) oraz sondaż opinii osób zainteresowanych kształceniem nauczycieli biologii i jakością nauczania tego przedmiotu (a więc np. studentów biologii, nauczycieli biologii, opiekunów praktyk szkolnych, uczniów szkół podstawowych i średnich).
Obserwacja procesu dydaktycznego (w szkole wyższej, średniej i podstawowej) oraz pomiar osiągnięć studentów lub uczniów dostarczały dalszych danych do ostrożnego formułowania diagnozy o stanie badanego zagadnienia i możliwościach optymalizacji pracy studentów, nauczycieli i uczniów. Praktyczną przydatność konkretnych projektów rozwiązań dydaktycznych sprawdzono posługując się eksperymentami pedagogicznymi, stosując pomiar osiągnięć studentów i uczniów objętych tymi eksperymentami i odpowiednie analizy statystyczne. W przypadku gdy dana praca stanowi kontynuację wcześniejszej rezygnujemy z przedstawiania szczegółowej koncepcji badań, opisu ich organizacji i przebiegu. Odsyłamy wówczas czytelnika do publikacji zawierających te dane.
Mamy nadzieję, że prace zamieszczone w tym zeszycie stanowią pewien wkład do teorii dydaktyki biologii i mogą przyczynić się do usprawnienia procesu kształcenia nauczycieli oraz nauczania tego przedmiotu.