Zmienne psychologiczne a rozwój ekonomiczny - analiza porównawcza postaw wobec pracy u studentów polskich i niemieckich
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Maurer, Alicja
Oszustowicz, Barbara
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 183-199
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest ukazanie różnic, jakie występują w postawach wobec pracy u młodzieży z krajów o różnym statusie
gospodarczym, społecznym i politycznym. Wyniki badań kwestionariuszem postaw wobec pracy 300 studentów polskich i
306 niemieckich, stanowiące część międzykulturowego programu badań, przeprowadzonych w latach 1988-89 pod
kierunkiem Lynna, poddano analizie w odniesieniu do czterech najważniejszych teorii, ukazujących wpływ zmiennych
psychologicznych na tempo rozwoju ekonomicznego: etyki pracy Webera, współzawodnictwa Schumpetera, motywacji
osiągnięć McClellanda oraz społecznego prestiżu zawodów Wienera.
Uzyskane wyniki, stanowiące bardzo silne potwierdzenie ostatniej z tych teorii, odzwierciedliły wpływ na postawy
wobec pracy kontekstu ekonomicznego, społecznego i politycznego. Ujawniły także interesujące różnice w postawach
wobec pracy, związane z płcią. Mogą one stanowić istotną pomoc w organizacji prężnie rozwijającego się ostatnio
poradnictwa i doradztwa zawodowego. This paper presents some differences in attitudes toward work between men and women from the countries of different
economical, social and political systems. The subjects were 300 Polish students (150 men and 150 women) and 306
German students. The studies are part of collaborative research program conducted in 43 countries by Lynn. The
results are presented against the background of four leading theories of psychological contribution of economic
growth: Weber's work ethic, Schumpeter’s competitiveness, McClelland’s achievement motivation and Wiener’s low
valuation of business. Lynn’s results are also reffered to.
The results support the Wiener's theory of the social status of business occupations as an important factor bearing
on economic growth rates. They also reveal that men are generally more concerned than women with the attitudes and
values which are considered as a motive power of economic growth.