Spójność modelowa, niepełna, ułomna i minimalna w wierszach dziecięcych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ostasz, Maria
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 47, Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 5 (2007), s. [69]-81
Język: pl
Data: 2007
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article presents the coherence mechanisms of children’s poems, through which the texts
fulfil play- and educational functions. Their unity, and thematic and genre openness are crucial
features of coherence. Other important factors in coherent poetic discourse are repetitions,
conforming to the logical-semantic rules, and the linguistic factors, i.e. lexical and syntactic
connections between sentences. In order to account for the elementary coherence mechanisms
in children’s poems, it is necessary to analyse texts on various levels: of language, formal
structures and semantic figures. The conducted analyses of coherence in paidia poems showed
that the selected texts display different coherence mechanisms, depending on the kind of paidia
present in them.